Anmeldelse av Unabomber: in his own words, kanadisk miniserie fra 2020

Dokumentar Spilletid: 60 minutter

Oppslukende om den unike Unabomber-saken!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.03.2020]

Seriedrapsmannen Theodore Kaczynski fikk tilnavnet Unabomberen (University and airline bomber) for sin over 3 tiår lange bombeterror mot det amerikanske samfunnet. Kaczynski sendte bomber til enkeltpersoner han ville skade og drepe, universiteter, avisredaksjoner og flyselskap. Fra slutten av 70-tallet til starten på 90-tallet, klarte han å ta livet av 3 personer, samt skade 29. For dette ble han gjenstand for intet mindre enn den mest omfattende menneskejakten i FBIs historie. Han endte til slutt opp med å bli tatt, og innrømte sine ugjerninger for å slippe dødsstraff. Unabomberen forklarte sine handlinger med et politisk manifest, som en protest mot de store endringer i den moderne sivilisasjonen og dens teknologiske altomfattende oppslukende kraft på oss mennesker. Derav også bombene han sendte til mennesker i slike yrker og relasjoner.

Historien om Unabomberen er fortalt mang en gang, igjennom utallige dokumenterer og nå nylig også i den eminente Netflix-serien Manhunt (2017), en aldeles oppslukende og god serie om du ønsker å stifte bekjentskap med denne sanne historien.

I Unabomber: In His Own Words, også denne produsert av Netflix, får vi høre en del lydopptak hvor Kaczynski selv forklarer mye rundt sine motiver, handlinger, oppvekst, familie, liv og levnet. Opptakene ble gjort kort tid etter at han ble arrestert tilbake på 90-tallet, så til å komme fra en av USAs mest myteomspunnede og popkulturelt kjente drapsmenn, er det veldig fascinerende å høre ham selv snakke rundt hendelsene.

Det er imidlertid mest andre personer som vies tid her, men hvor lydopptakene mer supplementerer det som blir tatt opp også av disse andre menneskene. Det være seg politifolk som jobbet med saken, advokatene, psykologer og spesialister, og for ikke å glemme Unabomberens egen familie.

Sterkest og best er denne miniserien når Ted Kaczynskis lillebror David forteller om sin oppvekst med en bror som var både snill og grei, velutdannet og ikke minst svært intelligent. Ted fikk påvist over 160 i IQ, men hvor han i tidlig voksen alder ble mer og mer innesluttet og trakk seg bort fra jobb, venner og familie. Til slutt flyttet han langt uti skogen i sin nå velkjente lille hytte hvor han begynte med bombeeksperimenteringen og å ta sin avstand fra den moderne verden.

Dessverre mangler en av hovedpersonene fra denne saken i dokumentaren. James R. Fitzgerald var mannen som jobbet for FBI med profilering av Unabomberen, og som i stor grad var med på å løse alle brevene og manifestet som Kaczinsky sendt til dem over flere år. Med sine lingvistiske kunnskaper og smarte hode, var han, sammen med Unabomberens egen familie, med på å få ham fanget, men Fitzgerald nevnes knapt i denne dokumentaren.

Derimot er det nettopp han som er hovedkarakteren i den nevnte Manhunt, hvor Sam Worthington spiller Fitzgerald. Slik sett supplementerer i det minste disse to seriene hverandre og denne saken godt, kan man på et litt rart vis si.

Det som for øvrig gjør mest inntrykk med denne dokumentaren, foruten å høre hva familie og pårørende sier, er hvor skremmende mye riktig Ted Kaczynski hadde. Allerede for mange tiår siden påpekte han altså hva dagens teknologiske samfunn angår av overstyring, svært dominerende og omfattende virke, og hva dette har å si for oss mennesker i dag. Hans politiske manifest blir slik noe som for alltid også vil stå igjen som en dirrende påfallende sann og virkningsfull pekefinger som mange tilbake den gang mest så på som tanker fra en gal mann, men som i dag mer blir som et genierklært og opplyst manifest over ting vi selv lite kan gjøre noe med. Hvor langt vårt moderne samfunn og dets teknologiske virke vil gå, før det eventuelt ødelegger oss helt, gjenstår imidlertid å se.

Fascinasjonen for Unabomber-saken og hans ettermæle mangler sidestykke innen både amerikansk kriminalhistorie og hvor Ted Kaczynski som drapsmann også føles helt unik. Selvsagt skal man ikke glemme at mannen også var stein gal og drepte og skadet haugevis av mennesker, selv om han altså var aldri så smart og intelligent. Vår oppslukende fascinasjon for spesielle mennesker synes imidlertid sjeldent så tydelig og forståelsesfull som når man tenker på akkurat denne konkrete saken, og personen. Har du enda ikke lært historien om Unabomberen, ja så er dette derfor en glimrende saksdokumentar i så måte.

[ Unabomber: In his own words kan streames på Netflix, 4 episoder ]

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.
- Streaming - Les flere.
Les mer om miniserien

• Unabomber: in his own words
  • Heavenofhorror.com

Canada