Anmeldelse av Den Fjerde rytter (The Pale Horse), engelsk (britisk) miniserie fra 2020

Kriminal, Drama, Mysterie

Agatha Christie: Den fjerde rytter - Sesong 1: Påskekrim TV2

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 02.04.2020]

Årets påskekrim hos TV2 er det Agatha Christie som står for. Du får en klassisk krim som handler om Mark Easterbrook, hvis navn dukker opp på en mystisk liste funnet i skoen til en død kvinne. Etterhvert som de øvrige personene på listen dør, begynner Marks tilsynelatende perfekte liv å rakne.

Året er 1961 og vi befinner oss i London. Mark Easterbrook (Rufus Sewell) lever et tilsynelatende perfekt liv. Mark har alt en mann kan drømme om. Han er rik og populær, gift med en vakker kone, og har et perfekt hjem. Men under overflaten bærer han på en tung sorg etter tapet av sin første kone, Dalphine (Georgina Campbell). Plutselig blir Marks navn oppdaget på en navneliste i den døde kvinnen Jessie Davies´ sko, og livet begynner etterhvert å rakne for Mark. Spørsmålene er mange, hvorfor døde Jessie Davies (Madeleine Bower)? Hvorfor står Marks navn i en navneliste i skoen hennes? Og hvem er de andre navnene på listen?

Mark får etterhvert hjelp av etterforsker Lejeunne (Sean Pertwee) for å forsøke å finne ut hvorfor hans navn er på listen, og hva det betyr. Sporene fører ham tilbake til den idylliske landsbyen Much Deeping, stedet Delphine besøkte før hun døde. Much Deeping er en landsby med gamle tradisjoner, makabre ritualer og overbevisninger holdes i hevd. Etterhvert blir flere navn på listen funnet døde, og Mark begynner å frykte for sitt eget liv. Situasjonen blir ikke noe bedre når etterforsker Lejeunne retter mistanken mot ham. Slik blir det god krim av.

Krimdronningen Christie
Agatha Christie blir ofte omtalt som dronningen av krim, og det er det god grunn til. Poirot er hennes mest kjente verk, men det finnes en haug av andre gode film/serie adapsjoner av bøkene hennes. `Den fjerde Rytter´ er en av verkene, og den er skrevet av Sarah Phelps, og innehar et sterkt rollegalleri. Kaya Scodelario spiller Marks andre kone, og hun er en sterk karakter. Serien er faktisk veldig spennende til tider, og undertegnede får virkelig brukt hodet til å forsøke å plukke ut eventuelle mistenkte, men hver gang jeg ser Christie serier, blir jeg like overrasket over hvem som egentlig er morderen. `Den fjerde Rytter´ er veldig fokusert på Mark, og hans liv, og hvordan han utvikler seg til å bli, etter at hans selv blir mistenkt. Det er tydelig at når Sam selv blir mistenkt, så endrer han selv oppførsel, og han begynner å tro at han kan ha noe med drapet på kona å gjøre.

En god Agatha Christie Adapsjon
Den fjerde Rytter` er en av de bedre Agatha Christie adapsjoner som er blitt lagd opp i gjennom årene, og TV 2 har hatt som vane å vise slike serier i påskene. I fjor fikk vi servert en nyinnspilling av Poirot og `Mord etter alfabetet`, men årets påskekrim er av det bedre slaget. Vi blir introdusert for et interessant mord-mysterie, der hver og en av rollefigurene virker som potensielle mistenkte. Serien drar i ulike retninger underveis, noe som gjør at vi som seere virkelig blir interessert i dette mysterie. Hver episode slutter på en måte som gjør at man virkelig gleder seg til fortsettelsen. For undertegnede kjedet seg ikke ett sekund i løpet av seriens 3 episoder. Agatha Christie: Den fjerde Rytter ble vist på BBC tidligere i år, og serien ble fort en av de mest sette, med en god kritikerscore.

Hovedrolleinnehaver Rufus Sewell spiller rollen som Sam Easterbrook meget troverdig, og er i det hele tatt seriens sterkeste kort. Serien har jevnt over solide rolleprestasjoner, som det er en fryd å følge fra TV skjermen, samtidig som krim-mysterie aldri skuffer. Så med ´Den fjerde Rytter´ har TV 2 truffet blink med påskekrimmen i år. Dette er i det hele tatt den beste påskekrimmen TV 2 har sendt på mange år. Solide 5 stjerner.

Det er ikke til å stikke under en stol at undertegnede er stor fan av Agatha Christie. Det er liksom noe eget med hennes krim-gåter. Undertegnede har aldri lest noen av hennes romaner, men har sett mange av TV-serie adapsjonene som er blitt laget. Poirot er en stor favoritt, men fjorårets nyinnspilling av den belgiske detektiven likte jeg ikke så veldig godt. Så da jeg leste hva TV 2 skulle vise i år, ble jeg med en gang nysgjerrig, og for å ha det klart med en gang, TV 2 skuffer ikke i år.

Etter å ha sett 1 episode, tenkte jeg at dette måtte bli en ny Christie favoritt, og det ble det. Vi blir introdusert for et interessant mysterie, samtidig som serien drar i ulike retninger underveis.

Rollegalleriet er ypperlig, manuset er strålende og episodene er akkurat passe lang. Det er rett og slett ikke så mye å trekke denne serien for, så for meg fortjener ´Den fjerde Rytter´ en femmer på terningen. Anbefaler varmt denne påskekrimmen.

[ Første episode av Agatha Christie: Den Fjerde Rytter sendes skjærtorsdag 9. april kl 21.40 på TV 2, mens episode 2 og 3 vises henholdsvis langfredag og påskeaften kl 21.40. Serien legges også ut på Sumo med alle episodene tilgjengelig. Anmeldelsen er basert på alle episodene ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• The Arts Desk
  • Hypable.com
  • Daily Mail (UK)
  • Kk.no
  • The Mail on Sunday (UK)

Storbritannia

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Familiefesten»

«Cold Fish»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Knerten og sjøormen»

«The Sand Pebbles»