Anmeldelse av Tilståelsen (A Confession), engelsk (britisk) miniserie fra 2020

Biografi, Kriminal, Mysterie, Drama Spilletid: 45 minutter

Tilståelsen - Sesong 1: Påskekrim NRK

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 02.04.2020]

Årets store påskekrim på NRK handler om 22 år gamle Sian O'Callaghan som forsvinner sporløst etter en kveld ute med venner. Politietterforsker Stephen Fulcher, spilt av Martin Freeman, får raskt mistanke om at dette ikke er en vanlig forsvinningssak.
´Tilståelsen´ (A Confession) er basert på den sanne historien om en politietterforsker som risikerte karrieren og omdømmet for å fange en drapsmann.

´Tilståelsen´ er basert på boken ´Catching A Serial Killer´ av Stephen Fulcher. I ´Tilståelsen´ blir vi vitne til en forsvinningssak som fort viser seg å bli en drapssak. Sian blir meldt savnet etter at hun ikke kommer hjem fra en kveld ute med venner. Politietterforsker Stephen Fulcher (Freeman) setter inn alle midler for å finne ut hva som kan ha skjedd. Etterhvert får han en mistanke om et drap, og han setter inn alle midler for å finne den mistenkte, og sporene de finner fra en overvåkningsvideo der Sian sist ble sett viser tydelig at det er Christopher Halliwell (Joe Absolom) som er mistenkt. Han var den siste som så Sian, da han var sjåfør av en bil Sian hadde satt seg inn i.

Da begynner en intens jakt på Christopher. Da politiet til slutt finner den mistenkte, forteller han til Stephen Fulcher hvor han drepte henne, men i avhørs-rommet nekter han for alt. Etterhvert finner politiet ut at et nytt drap har skjedd på en annen plass. Igjen rettes mistanken til Christopher, som også innrømmer å ha drept en til. Det andre drapet er på unge Becky (Stephanie Hyam), men det drapet etterforskes det ikke like mye på. Foreldrene til Debbie ønsker rettferdighet for dette, og gjør alt de kan for å få Stephen og politiet til å etterforske saken grundigere.

Tradisjonell krim
Denne serien som går på NRK i påsken er av det mer tradisjonelle slaget, der handlingen går i et litt mer rolig tempo. Du får dog et fascinerende rollegalleri i `Tilståelsen´, der Martin Freeman, kjent fra blant annet første sesong av Fargo, og Hobbiten-filmene, er trekkplasteret, men det er også andre rollefigurer som etterhvert blir interessante. Serien starter dog veldig tregt, der det tar litt tid før du begynner å skjønne handlingen. Vi som seere får ikke bli med på å utpeke morderen siden dette blir klart ganske tidlig, men vi får virkelig se hvor hardt politiet og ikke minst Stephen Fulcher jobber. Undertegnede var i ferd med å miste interessen da jeg så første episode, men etter å ha gitt den litt tid til å få sette seg, ble serien ganske så engasjerende. Det lønner seg med andre ord å gi serier litt tid.

I krimserier generelt er det veldig mye dialog, så du må virkelig konsentrere deg for å få med deg alt, men det er det som også er så fascinerende med sjangeren. I løpet av seriens gang, får vi også et lite innblikk i hvordan ting fungerer i en rettssak. Så dette er ikke den mest spenningsfylte krimserien i år, men om du liker sanne historier, og tradisjonell krim, er dette serien for deg. Dette er den første av 2 nye krimserier NRK viser denne påsken.

NRK´s første krim denne påsken er absolutt verdt å teste ut. Martin Freeman er som vanlig interessant å følge i en litt uvanlig rolle til han å være. Som politietterforsker får han ut mye av sitt potensiale, og beviser at han behersker flere ulike roller. Krim-mysteriet som vi får servert er noe du vil like eller hate. Serien er basert på en sann historie. Skuespillet er jevnt over godt, men det er Martin Freeman som gjør at serien er verdt å se. Som krim serie synes jeg kanskje `Tilståelsen´ mangler litt av den spennings-nerven som flere krim serier har, noe som igjen gjør at undertegnede ikke helt ble bergtatt. Når det er sagt, er dette en påskekrim du kan like, for den er veldig tradisjonell, litt som en god true crime.

Terningkast 3+.

´Tilståelsen´ sendes på NRK1 med 2 episoder hver dag fra søndag 05.april- tirsdag 07.april.
( Denne anmeldelsen er basert på alle 6 episodene )

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
Les mer om miniserien

• Tilståelsen
  • Daily Mail (UK)
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Daily Telegraph (UK)
  • The Mail on Sunday (UK)
  • Readysteadycut.com
  • Kk.no