Anmeldelse av Blow Out, amerikansk film fra 1981

Kriminal, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 107 minutter

Strålende og meget undervurdert De Palma-thriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.05.2020]

Vi følger Jack Terry som jobber som lydtekniker på lavbudjsettsskrekkfilmer. Han tar ofte opp lyd om natten og en natt han jobber, blir han vitne til en ulykke der en bil kjører utenfor en bro. Jack klarer å redde ut en kvinne fra bilen som havner i vannet. Og med lydopptaket av ulykken, begynner Jack å etterforske på egenhånd hva som har skjedd. Jo mer han finner ut, skjønner han at dette ikke er noen vanlig ulykke...

Filmen gir oss et kult dykk inn i en farlig, spennende og engasjerende affære som er satt sammen som en politisk thriller. Vi får blant annet vite at sjåføren av ulykkesbilen var guvernøren og presidentkandidaten, som er involvert med en prostituert. Det blir også klart at et skudd blir avfyrt rett før bilen kjører av broen. Med andre ord får vi se hva som skjer i det lydmannen prøver å løse dette intrikate mordmysteriet som involverer både korrupsjon og annen kriminalitet.

Min medprogramleder Kenneth fra podcasten All the Colors of Cinema har denne filmen som en av hans hjertebarn på hans ‘all time’-topp 10 liste for film. Jeg tok meg en titt på filmen for å se hva som skjulte seg under panseret på Blow Out i Arrow sin kule Blu-ray-utgave av filmen, som jeg fikk til jul av en god kamerat av meg. Og da jeg begynte å se filmen, hadde jeg ikke store forhåpninger, da jeg ikke visste hva jeg skulle få servert, men ble tatt veldig på sengen og dette ble en stor filmopplevelse.

Alt begynner med foruroligende slasherscener med en politimann som blir stukket i ryggen imens han spionerer på noen lettkledde jenter som har fest i et hus. Lyden er ganske voldsom med monsterlignende pust i bakgrunnen eller en mann som puster heftig gjennom en maske. Og vi får selvsagt se bare bryster også. Så viser det seg at det lages en lavbudsjetts skrekkfilm. Eller det er John Travolta som lydlegger en slik slasherfilm. Elsker hvordan humoren kommer til syne i det produsenten har ansatt en jente på grunn av hennes bryster og ikke takler det pinglete skriket hennes i en dusjdrapsscene. Denne åpningsscenen er ganske kul og stemningsfull for deg som har sett en del slasherfilmer og er kjent med sjangeren.

Dette er en skikkelig metafilm. Filmen kan minne tidvis litt om innholdet i Francis Ford Coppolas ‘The Conversation’, men dette er en helt annen film, med mye mer driv og mer thilleraktig og ikke fullt så forstyrrende i måten hovedrollefiguren fremstår på. Bow Out skal også ha hentet inspirasjon fra bilulykken som presidentkandidat Ted Kennedy var involvert i på slutten av 1960-tallet. Det er også litt konspiratorisk stemning i filmen som bygger på det kaoset som oppstod etter Watergateskandalen. Liker drivet og atmosfæren i filmen, som er ganske kul for sin tid. Filmen tar meg med på en tur inn i en spennende verden. Det er mange veldig vakre scener i filmen. Blant annet er uglescenen ganske stilfull i filmen med uglen i fokus og Travolta i bakgrunnen i det han tar opp lyd fra den.

Filmen er både skrevet og regissert av Brian De Palma. Han står bak en rekke ikoniske klassikere som Scarface, De ubestikkelige, Mission - Impossible og Carlitos Way. Og Blow Out er en glemt perle av en film i så måte. Den fikk gode kritikker da den kom, men ble ingen stor publikumssuksess i USA. Derfor er nok filmen ikke fått den anerkjennelsen den fortjener. Det fordi dette er en kjempefilm som nok må være ganske undervurdert. Fotoet er mesterlig gjort i filmen og ellers er det tekniske helt på plass. Musikken er meget patent og skaper et mystisk slør over filmen på en måte som gir mye tilbake til resten av atmosfæren. Vi merker også at De Palma har hentet inspirasjon fra Alfred Hitchcock, som er blant de største regissører i filmhistorien.

John Travolta spiller svært bra i filmen. Jeg kjøper totalt hans rolle og dette er en av hans aller beste rolleprestasjoner så langt i karrieren. Travolta er et naturlig midtpunkt i filmen og bærer filmen på sine skuldre. Det samme kan ikke sies om hans co-star, Nancy Allen, kjent fra de populære RoboCop-filmene. Hun spiller dog greit i filmen, og fungerer på et vis i filmen der hun spiller en prostituert med en litt irriterende stemme, men filmen lider dog ikke av hennes prestasjoner, fordi det er Travolta som kjører mesteparten av showet alene. Og Oscarnominerte John Lithgow er også utmerket i rollen som kaldblodig drapsmann, og han gjør som vanlig en utmerket rolleinnsats.

Alt i alt er dette en meget fet og spennende film som utmerker seg i filmpresentasjonen. Og selv om dette holder seg litt i et politisk landskap, er ikke filmen overkomplisert og heller lett å følge på en litt uvanlig overbevisende måte for en slik thriller. Skuespillet er også solid og det samme er regien til Brian De Palma. Liker den eggende stemningen i filmen som er godt hjulpet frem av lyden og musikken. Dette blir såpass altoppslukende at jeg ikke klarer å legge filmen fra meg og bare suges inn i handlingen fra første stund.

Sjelden jeg ser filmer som overrasker meg så mye, nå til dags, og særlig siden filmen er laget tidlig på 1980-tallet. Dette var meget god underholdning med full pakke i filmmakeri, i en film som leverer hele veien fra begynnelse til slutt og mot slutten er dette sitrende spenning av høy klasse. Og sluttscenene er direkte vakker og tvers igjennom rørende. Denne filmen sitter som et skudd og var en stor filmatisk opplevelse og gir et veldig solid inntrykk tvers igjennom.

- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til
- Carlitos Way - Al Pachino og Sean Penn kjører et kriminelt show av høy klasse
- Raising Cain - Enda en Hitchcock-hyllest, i en delvis mislykket film
- De ubestikkelige - Bra gangsterdrama om Al Capone
- Scarface - En av de mest hensynsløse mafiaskildringer!
- Carrie - Spesiell film som delvis lykkes

Omtalespalte: Thriller