Anmeldelse av Ready or Not, amerikansk film fra 2019

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 95 minutter

Ujevn skrekk-thriller-komedie med glimt i øyet

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 18.03.2020]

Det er noen ganger vi er så heldige å få se noen friske pust som klarer å blande thriller, skrekk og komedie i en herlig miks. «Ready or Not» er en slik type film, men likevel klarer den ikke helt å overbevise. Det er noe med denne miksen som ikke bør overstige et visst nivå av komikk, og her er filmen litt på bærtur. Heldigvis drar den et ess av en hovedrolleinnehaver opp av ermet.

Når Grace (Samara Weaving) skal gifte seg med en av de rike arvingene av en spillmogul-familie, har hun ikke anelse om hva som venter henne. Ved midnatt på bryllupsnatten er hun, som følge av familiens tradisjon, nødt til å trekke et kort fra en boks. Dette kortet avgjør hvilket spill hun er nødt til å spille blant en rekke kjente leker og spill. Grace trekker gjemsel-kortet og løper av sted for å gjemme seg uvitende om at familien finner frem gamle våpen for å spille en helt annen variant av gjemsel enn den Grace er vant med…

Jeg synes det har kommet en rekke spennende skrekk- og grøsserfilmer de siste årene. Filmer som «Get Out» har banet vei for en hel ny måte å tenke på, samtidig som de har åpnet veien for å blande sjangre med et friskt tilsnitt. «Ready or Not» er virkelig en forfriskende film som man sjelden ser maken til, men jeg sliter likevel litt med å takle grensen av komikk som er involvert her. En film som dette er nødt til å holde dynamikken ved like, men jeg synes ikke komikken i denne filmen fungerer spesielt godt. Hadde de tonet det absurde ved filmen et par hakk, tror jeg faktisk at filmen hadde truffet meg bedre. Det kan bli for mye av det gode, og i dette tilfellet så blir det for mye. Altfor mye.

Det ser dog ut som om skuespillerne trives godt, og spesielt Samara Weaving (mest kjent fra «The Babysitter» og såpeserien «Home and Away») er en ren åpenbaring og står igjen som en stor vinner blant de mest profilerte rollene her. Morsomt er det også å se Adam Brody (kjent fra «The O.C.») i en særdeles uhøytidelig og leken rolle, som ved siden av Weavings rolle er den personen som skiller seg ut – i positiv forstand.

Som nevnt tidligere så synes jeg filmen er litt for tullete og rotete. Den har ingen god dynamikk og man vet nesten ikke når det er greit å bli skremt eller om man faktisk burde ha latt latteren runge. Når filmen ikke har et klart skille mellom disse før alt går i absurd-gryta i filmens andre og tredje akt, blir det litt vanskelig å hengi seg helt til filmen. Jeg klarer selvsagt å heie på filmens protagonist uten at å ha betenkeligheter med det, men jeg føler ikke at jeg har noe som helst annet valg. Resten av gjengen som befinner seg rundt henne er et vandrende galleri av forferdelige mennesker som jeg ønsker å se protagonisten overvinne. Sånn sett er det et veldig ordinært oppsett på strukturen for filmen, og det er egentlig helt greit. Hadde filmskaperne valgt å klusse med det i tillegg til den merkelige dynamikken i sjangermiksen, vet jeg ikke om jeg hadde orket å se filmen.

I bunn og grunn så er dette en helt OK (og smågal) film som jeg tror har et relativt stort publikum som står og heier den frem. Jeg føler meg veldig nøytral og synes NESTEN at svakhetene trekker ned såpass mye at jeg ikke får den gode filmopplevelsen jeg hadde håpet på. Dette er en av de aller svakeste treerne jeg noensinne kan huske å ha trillet for en film, men filmen er stilig laget, konseptet er fiffig og Samara Weaving gjør en formidabel jobb i hovedrollen, så det blir en treer. Selv om den er meeeeeeget svak.

- Genrelek med gjemmeleken fra helvete

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray