Anmeldelse av Blodtur - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2020

Grøsser

Blodtur - Sesong 1

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 18.03.2020]

Netflix fortsetter sin satsning på norsk innhold. Først fikk vi servert julekomedien `Hjem til Jul´, så ´Ragnarok´ og nå deres nyeste tilskudd `Blodtur`- en antologiserie i samme gate som Black Mirror. Serien er en såkalt miniserie med 6 korte episoder, der hver episode har forskjellig handling. Episodene kan sees i valgfri rekkefølge, hvis det er ønskelig.

En skuffelse
Streaming -giganten fortsetter å produsere nye serier i rekordfart, og i Blodtur er det hentet inn en rekke gode kjente norske skuespillere. Dette er en anmeldelse der jeg ikke skal ta utgangspunkt i hver episode, i stedet deler jeg mine tanker om helheten i serien.

For å starte så var ikke dette en serie Netflix i utgangspunktet hadde tenkt å produsere, men etter å ha fått tilgang til manus og noen episoder, tok de sjansen. Serieskaperne Kjetil Indregard og Atle Knudsen har laget en utradisjonell serie, der hovedfokuset er å skremme publikum i løpet av veldig kort tid. Jeg skal innrømme at jeg hadde gledet meg til denne kom, for utifra teasere og trailere, så denne veldig spennende ut.

Sjelden har jeg blitt så skuffet etter en serie. Her prøver serieskaperne å lage en serie som både skal skremme, og være spennende, men her bommer de ganske kraftig. Noen episoder er dog litt spennende og lykkes nesten med å skremme, men de aller fleste er mer dramathrilleraktig. Så er spørsmålet om dette blir en flopp, eller om publikum internasjonalt synes den fenger.

Mange kjente norske skuespillere
For å ta med skuespillerne har Kjetil Indregard og Atle Knudsen hentet svært mange, noen undertegnede har sett før, og noen som er ukjente. Anna Backe Wiig, Stig Amdam, Pia Borgli, Synnøve Macody Lund, Henrik Rafaelsen og Trond Teigen er blant de utvalgte her. Episodene som undertegnede syntes var mest interessant er ´Tre syke brødre, der handlingen er lagt til en hytte, og noe går skikkelig galt, samt ´Gammelskolen´, der handlingen er lagt til en skole som har vært stengt i 40 år. Det er disse to episodene jeg får litt frysninger av, da disse er de man får en sånn ´grøsserfølelse´ av. Litt av problemet jeg ser i ´Blodtur´, er at når episodene skal vare på rundt 25 minutter, haster regissør Geir Henning Hopland i gjennom episodene, noe som gjør at vi får en veldig brå slutt.

Her burde episodene vært lengre for å få ting til å føles mer troverdig. I stedet sitter vi som seere igjen som et spørsmåltegn når episodene er ferdig. Det virker ikke som om skuespillerne heller får så mye å spille på, noe som gjør at de ikke helt får tid til å skinne på TV-ruta. Så etter å ha sett alle episodene synes undertegnede ´Blodtur´er den svakeste av de norskproduserte seriene Netflix har laget. Så får tiden vise om det kun blir med denne sesongen.

´Blodtur´ virker veldig uferdig. Alt utifra handling hver episode har, grøsser elementene og skuespillerne. De gjør så godt de kan utifra manuset, men da er det synd det er såpass svakt. Hver episode starter på en buss, der man ser hvilken person det skal handle om i episodene. Det positive i serien er at den er litt utradisjonell og skiller seg sånn sett ut ifra andre serier. Antologi serier ser man ikke hver dag, så tross et interessant konsept, er ´Blodtur´en skuffelse, dessverre. Se heller Black Mirror, for denne serien kan du fint hoppe over. Undertegnede er spent på om Netflix fornyer denne, men jeg tror det kun blir 1 sesong. Hvis du er gira på å se norske serier, se heller ´Ragnarok´ og ´Hjem til Jul´. Jeg gir sesongen en svak treer på terningen.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• God Morgen Norge (TV2)
  • Audiophile.no
  • Heavenofhorror.com
  • Thecinemaholic.com
  • The Ruby Tuesday (Youtube)
  • Bighorrorguide.com