Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av The Wild One, amerikansk film fra 1953

Drama Spilletid: 79 minutter

Cool Brando i ungdomsfilm om motorsykkelgjeng

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.05.2020]

Johnny er lederen for den fryktløse motorsykkelbanden, Black Rebels. Sammen terroriserer de en søvnig småby i California. Redselen øker dog betraktelig i det en annen gjeng ankommer småbyen. Vi snakker vandalisme og terrorisering av uskyldige innbyggere og eiendeler. En eldre mann mister til og med livet. Og midt opp i alt dette blir Johnny forelsket i den vakre Kathie som serverer på Bleeker's Cafe og er datteren av byens politimester. Men det blir ikke mye fred å få når Johnnys rival, Chino, egger til kamp...

Annonse:

Filmen åpner med disse ordene: ‘I de fleste amerikanske byer, ville det aldri skje, men det skjedde her. Det er en samfunnsoppgave å sørge for at det ikke skjer igjen’. Det fordi filmen er basert på en hendelse som fant sted sommeren 1947. Der tok en motorsykkelgjeng over byen Hollister i California for en kveld. Flere lignende saker fulgte i kjølvannet av denne episoden. Og etter dette ble ungdomskriminalitet betraktet som en ny og gruende trussel. Og dette var med det den første filmen som kommenterte utviklingen med ungdomskriminalitetsproblemet.

Det hele begynner med Marlon Brando i kul positur på motorsykkelen med skinnjakke, solbriller og skyggelue. Og denne skinnjakken er viden kjent som Brandos varemerke. Gutta i motorsykkelgjengen ser ikke ut til å ha respekt for noe eller noen andre enn seg selv. Det kommer tidlig til syne når de spolerer for en av kjørerne i et motorsykkelløp med å vandre ut i veien så motorsyklisten må stanse for å ikke kjøre dem ned. Det skal også legges til at Engelske myndigheter bannlyste filmen frem til 1968. Det fordi de ikke synes filmen hadde noe anstendighet.

Alt er regissert av Laslo Benedek i hans kanskje mest kjente film i karrieren. Filmen er laget i sort/hvitt og denne klassikeren er flott fotografert. Filmen er meget actionfylt for sin tid og en ungdomsfilm fra 1950-tallet med en beskrivelse av ungdom med mye energi, uten mål og idealer. Og selv om det omhandler voldsomme ting, nådde filmen også opprørske tenåringer, der Brando ble et stort idol. Det var viktig for regissør Benedek å skape en så autentisk motorsykkelgjeng som mulig. Det resulterte i at han selv tilbrakte en tid i et biker-miljø og at han til og med gav roller til noen bikerne i filmen.

Filmen beskriver mye av femtitallets bevegelser. Liker også den jazzpregede musikken som sammen med det flotte bildet fanger den rette stemningen. Vi får også en meget seriøs og kul Brando som kun smiler en gang i løpet av hele filmen. Rollefiguren hans er dog ganske enkel og man kommer ikke skikkelig under huden for den usympatiske rollefiguren. Da er det bedre med alle de ‘voksne’ i filmen som serverer oss all fornuften som filmen har å komme med. Men helt hva denne motorsykkelgjengen egentlig gjør opprør mot kommer ikke frem i filmen, uten at det gjør så veldig mye.

Konklusjon
Marlon Brando er filmens store bauta, ikke fordi han spiller så bra, men heller fordi han fremstår så kul. Uten han hadde nok dette ikke fungert i det hele tatt. Og det er også ganske friskt å få servert denne friske 1950-tallsblandingen som et tidsdokument fra en svunnen ungdomdomstid. Og selv om dette er en klassiker, så har filmen en del å gå på. Fotoet gjør dog filmen flott å se på. Men heldigvis har filmen noen øyeblikk som gjør den verdt å se, selv om det blir mye umotivert vandalisme. Derfor er nok dette mer et ungdomsfilmportrett av en ungdomskultur som vokste frem som følge av filmen og det den bygger seg på, enn en film som har så mye innhold annet enn det å by på. Filmen er noe flat i handlingen og føles bare mer opprørsk enn direkte engasjerende. Men det holder til en firer i min bok, for en film som med sine litt under 80 minutters spilletid var relativt lett å fordøye og kjapt sett.


Diskusjon

Omtalespalte: Klassiker

I denne spalten trekker vi frem klassike filmer innenfor filmens verden. Det er ikke så nøye hvor gammel filmene er så lenge man tenker på dem som en klassikerfilm. Filmfront ønsker å trekke frem små og store filmklassikere fra skuffene og hyllene hjemme for å anmelde dem.
Les flere spalteomtaler: Klassiker
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,1 av 6 - 18 stemmer)

Kritikker i media

  • The Wild One
  • DVDLaser
  • TVguide.com
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Worcester Telegram & Gazette
  • Verdens Gang
  • Aftenposten
  • Filmfront
  • Cinerama
  • Empire Magazine
  • Filmcritic.com
  • rec.arts.movies.reviews
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Dagbladet
  • Mountain Xpress

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Stanley Kramer Productions

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.