Anmeldelse av The Most Dangerous Animal of All, amerikansk miniserie fra 2020

Thriller

Mannen som fant at faren var en seriemorder.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.03.2020]

Etter å ha lett etter sin biologiske mor nærmest hele livet, finner Gary L. Stewart henne og oppnår kontakt. Etter hvert forsøker han også å spore opp sin ekte far. Det han finner skal vise seg kanskje å være intet mindre enn en av tidenes mest kjente og sagnomsuste seriemordere: Zodiac!

Dokumentaren om Gary L. Stewart er historien om en intenst sta, egenrådig og pågående mann som akter å finne sannheten, selv om ekteskap etter ekteskap ryker, motslagene i trynet svir, og sannheten etter hvert kanskje skal vise seg å være langt mer innvikla og vanskelig å sluke enn først antatt.

Gary Stewarts søken etter sine biologiske foreldre startet etter at han i godt voksen alder ble kontaktet av sin ekte mor. Hun fortalte videre at hun adopterte ham bort som liten, og han har siden den gang blitt oppfostret hos sine to adoptivforeldre. Hans driv og ønske om å finne sannheten bak sin egen adopsjon, setter ham i en enorm etterforskningsprosess som ikke bare går hans nærmeste på nervene, men også ham selv.

Senere i prosessen gir han også ut sin egen bok med samme navn som denne serien, en bok som etter hvert blir angrepet fra flere hold angående troverdighet og realisme. Dokumentaren blir også etter hvert noe frustrerende, mye fordi vi ikke vet om den utvikler seg slik den gjør grunnet realtid mens man lagde den, eller om skaperne visste visse ting på forhånd eller ikke.

Summen blir en dokumentar som er veldig oppslukende, spennende og fascinerende grundig, særlig fra Stewarts side, men som utvikler seg i frustrerende retninger som ikke skal røpes her. Den viser noen av dokumentarformatets utfordringer og problemer, enten i prosessen underveis, og/eller i ettertid, alt etter hvordan dette utvikler seg underveis og ender opp med som konklusjon.

Det som etter hvert også blir åpenlyst og som savnes i denne dokumentaren, utviklingen tatt i betraktning, er et litt større fokus på oss menneskers evne og ønske om å se mønstre, koblinger og relasjoner til noe vi så innstendig ønsker at skal klaffe og stemme. Tunnelsyn, er en annen betegnelse, noe som ofte beskriver eksempelvis politi og etterforskning rundt en sak om man henger seg for mye opp i kun én mulig løsning og tegning av saken.

Stewarts intenst innstendige arbeid og søken etter sannheten blir svært slitsom og åpenbart en stor byrde for ham også, og til slutt føler man rett og slett veldig synd på ham, og visse andre involverte. Mysteriet om ham og Zodiac-morderen er uansett et fascinerende stykke dokumentar som byr på gode innblikk i oss menneskers psyke, enten man er en adoptert sannhetssøkende mann, eller en popkulturell legendarisk seriemorder.

(The Most Dangerous Animal of All kan streames på Netflix)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.
Les mer om miniserien

• The Most Dangerous Animal of All