Anmeldelse av Skiptrace, kinesisk (hong kong) film fra 2016

Action, Komedie Spilletid: 107 minutter

Skiptrace - Trailer 18.07.2016

Jackie Chan og Knoxville i brukbar actionkomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.03.2020]

Vi følger den rettskafne Hong Kong-etterforskeren Benny Chan. Han har i mange år forsøkt å hevne mordet på sin partner, som ble tatt av dage av en narkobaron. Og når Chan møter på gambleren Connor Watts, begynner ting å føles rett for Chan. Særlig når Connor setter på de bevis som Chan trenger. Derfor slår han seg sammen med Connor for å forsøke å oppnå rettferdighet, men så spørs det om Connor er like glad for dette partnerskapet...

Filmen er regissert av Renny Harlin, som er mannen bak store filmer som Die Hard 2, The Long Kiss Goodnight, Deep Blue Sea og Cliffhanger. Og Harlin viser at han fremdeles kan lage actionfilm. Det er noen kule actionsekvenser i filmen, men litt ulik dem man ofte finner i de fleste Hollywoodfilmer. Dette er mer håndfast og mer Hong Kong-aktig action slik Jackie Chan er mer kjent for. Blant annet er en scene kul der noen havnehus som står på påler krasjer i hverandre og Chan må bevege seg bortover så han ikke blir kunst av husene som faller som dominobrikker.

Komedien er veldig enkel, men fungerer på sitt helt egne vis. Alt er okei morsomt og kombinasjonen med Chans sjarme og Johnny Knoxville komiske timing er en god. Det komiske alibiet i filmen er en stor screw-up som gang på gang havner i morsomme kniper der han til stadighet blir innhentet av Bennie som mildt sagt dominerer den stakkarslige og sleipe kriminelle ålen. Det blir også litt komisk slåssing i kjent Jackie Chan-stil. Akkurat dette momentet er noe av det kuleste med denne filmen, selv om ikke filmen skiller seg så mye ut i mengden.

Dette er ikke en storfilm, men har sine øyeblikk likevel og fungerer på sitt egne vis som kul underholdning. Filmen er innimellom inne på noe riktig reint estetisk som scenen i bjørketreskogen som er en ganske flott bakgrunn for det hele. Tøffe omgivelser og landskap krydrer med andre ord filmen. Noen av dem er svært spektakulære som vannåkre i fjellsiden som virkelig gir mye tilbake til filmen, sammen med fjellsider og turer over dem som virkelig fenger sammen med actionen.

Jeg hadde ikke forventet så mye, men dette er en ganske artig film. Liker reisen som filmen tar meg med på og om du liker simple komedier med kampsport er dette akkurat kanskje det du trenger for en kul kveld med lattermild actionunderholdning. Jeg hadde ikke mye tro på filmen i begynnelsen, men dette er jammen meg ikke så ille og filmen viser seg som litt av en underholdningsjoker.

Dette er lett underholdning så det holder, men filmen fungerer og leverer varene med både sjarme, humor, lokasjoner og samt noe fet, gammeldags action med på kjøpet. Chan gir mest tilbake til filmen for min del, men Knoxville er ikke så dum han heller. Men dette blir aldri noe mer enn en lightversjon av Rush Hour som en actionkomedie, men heldigvis har filmen noen andre triks og moementer å spille på med mer kampsport innbakt i actionen. Vi får til og med rulleteksttabbene som det pleier å være i Chans filmer fra de gode gamle dagene.

- The Legend of Hercules - Elendig historiefortelling!
- Devil's Pass - Fullpakket med klisjeer
- Cleaner - Middelmådig annerledes rengjører
- The Long Kiss Goodnight - Tidvis greit underholdende uten å være i nærheten av noen actionklassiker
- Cliffhanger - Tøff til tider, men Cliffhanger har tapt seg litt med årene
- The Adventures of Ford Fairlane - Totalt mislykket, klisjépreget, slitsomt og umorsomt makkverkfilm
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm
- Komedie - Les flere.