Anmeldelse av James Bond i Hemmelig Tjeneste (James Bond - On Her Majesty's Secret Service), engelsk (britisk) film fra 1969

Action, Thriller, Romantikk, Eventyr Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 15 år

Lazenby ble Bond for bare en film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2009]

Bond blir sendt til Alpene for å undersøke hva skurken Blofeld driver med der oppe. Blofeld har selvsagt storstilte planer om å ta over verden. Det er opp til James Bond å hindre ham i sitt forsøk.

Også denne gangen må James Bond må håndtere et forsøk fra den så velkjente terrororganisasjonen SPECTRE til å terrorisere verden. Vi skal opp i Alpene og vi får storstilt skikjøring og biljakter på veier med brøytekant. Det blir også innslag av bobkjøring og taubaner.

Det bygger framdeles på Ian Flemmings bøker, denne gangen en bok fra 1963 med samme navn som filmen. Man forsøker å gjøre en ny Bond med denne filmen. Det merker man på flere måter. Blant annet er åpningssekvensen drastisk endret. En ny skuespiller også litt endring i musikkstilen til tittellåten. James Bond gifter seg på ordentlig. Masse endringer, men man kjenner heldigvis etterhvert igjen at dette også er en Bond-film.

Denne gangen er det George Lazenby som forsøker seg som Bond, men han passer igrunnen ikke helt inn. Han ser sjarmerende nok ut, men virker litt misstilpass i enkelte scener, og i tillegg klarer han ikke å overbevise med sin levering av replikkene, som er så vital for James Bond-filmer. Det er ikke bare, bare å ta over rollen etter Sean Connerys heroiske innsats som Bond i de første filmene.

Lazenby kom fra ingensteds og dukket opp som Bond bare denne ene gangen men det er intet dårlig første forsøk for en slik til da uerfaren skuespiller. Han klarer med andre ord seg bra i så måte. Skurken spilles av Telly Savalas, og som en av hans hjelpere finner vi Ilse Steppat. Tradisjon tro skal alltid Bond omgi seg med vakre damer. I denne filmen gjelder det blandt annet Diana Rigg og Angela Scoular. Men vi får også et innslag av vår egen Julie Ege som sensuell dame, uten replikker men er fullt visuell i filmen. Vi finner også det vanlige Bondteamet i Lois Maxwell, Bernard Lee og Desmond Llewelyn.

Mulig man kan like filmen bedre som en enkeltfilm, men som en Bond-film er dette ikke helt topp, selv om filmen kommer seg litt fra midtveis av. Man bruker også litt lang tid til å komme til problemet i filmen som kunne vært klippet en del ned og likevel beholdt sitt plott. Kanskje er denne filmen lang fordi den introduserer en ny James Bond som tar litt tid til å vende seg til? Alt i alt et greit forsøk på å lage litt nytt blod inn i serien og det krones med et sterkt terningkast 3.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Å Leve og la dø - Roger Moores første Bond-film
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

• nationen.dagenstv.com

Storbritannia, USA

Engelsk, Tysk

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.