Anmeldelse av Menace II Society, amerikansk film fra 1993

Drama, Kriminal Spilletid: 97 minutter

Sterk 1990-tallsfilm om fargede som blir 'født' inn i kriminalitet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.03.2020]

Vi skal til Watts i Los Angeles på begynnelsen av 1990-tallet. Caine Lawson har vokst opp hos sine besteforeldre. Faren ble drept og moren døde av overdose. Da Caine runder 18 år, har han levd en del på overtid i forhold til de mange vennene sine som han henger med. Det er ikke lett å være født inn i feil miljø...

Alt åpner med noe som begynner som et butikkbesøk for to afroamerikanere ender med drap og ran, fordi kassapersonalet sier at det er synd på moren deres. Etter å blitt innblandet i dette drapet på butikkeieren, går det nedover for Caine. Det eneste lyspunktet i tilværelsen hans er alenemoren Ronnie, og sønnen hennes. Det gir Caine mot til å prøve å flykte fra sin fortid og sin typiske skjebne i gangstermiljøet...

Det var en film som slo som en knyttneve da den kom og satte fingeren på et samfunnsproblem i USA. Filmen ble beryktet for sine scener med vold, banning og narkotikarelatert innhold. Den fikk også positive anmeldelser for sin skildring av vold i byene og fordi filmen forsøker å skildre underliggende grunnene til all elendigheten.

Filmen føles fremdeles frisk i språket og gir et blikk tilbake på gangsterkulturen hos de afroamerkanske i USA på 1990-tallet. Vi får se samfunnets harde realitet i et er et gnistrende drama. Filmen er meget dyster og gir et overbevisende og skremmende blikk på tenåringskriminalitet i et moderne 1990-tallsbyområde.

Regien er ved Allen og Albert Hughes, som står bak filmer som Dead Presidents, The Book of Eli og From Hell. Og ‘Menace II Society’ er deres kanskje aller beste film. De står også bak manuset sammen med Tyger Williams. Filmen får deg til å tenke over at ikke alle vokser opp i trygge gode kår. Regissørene får filmen til å fremstå som troverdig og ‘ekte’ og skildrer miljøet de beskriver godt. Dette er en viktig film for å beskrive 1990-tallets samfunn i byene hos de fargede i USA, og føles like vellykket som John Singleton, Boyz n the Hood, fra et par år fra denne.

Skuespillerne gjør en flott innsats. Noen spiller mer seg selv eller andre de kjenner lignende til. I hovedrollen får vi Tyrin Turner og Larenz Tate med Jada Pinkett Smith, Bill Duke (Predator og Commando) og Samuel L. Jackson i noen av birollene. Egentlig skulle Tupac Shakur spille en av rollene i filmen, men droppet ut da han ikke var enig med hvordan rollefiguren hans fremsto.

Det er en god helhet i hele produksjonen. Alt er solid filmet med stativer med kule og skiftende kameravinkler med et friskt bildeutsnitt som forteller historien på passende vis. Det er en veldig helhet i filterne på bildet og fargene i hvordan filmen fremstår. Noen scener er også ‘forsnillet’ noe, blant annet der man bare hører lyden av politiet som bruker hunder på noen av rollefigurene. Musikken er også herlig 90-tallsinspirert rapmusikk som passer som hånd i hanske sammen med resten av filmen.

Liker hvordan filmens fortelling fremstår og alt blir skildret av en som prøver å bryte med elendigheten som omgir ham. Det er en sterk historie med mye alvor i seg som passer godt for det store lerretet. Og det er en god del spenning i filmen som da det holder på å gå galt mange ganger i løpet av filmen, som da hovedpersonen blir tatt av politiet og nesten havner i buret for drap.

Filmen føles svært engasjerende hele veien og filmens historie og miljø tar tak i deg. Det er en sterk skildring vi blir vitne til. Det er også god dynamikk i historien som fortelles og dette er langt i fra noen solskinnshistorie på noe punkt. Det er det som er styrken i filmen, at den skildrer livets harde realiteter på en måte som føles gripende. Sluttscenen er også meget tankevekkende og sterk, slik at vi ved rulleteksten føler vi har vært med på litt av en berg og dalbane.

- The Book of Eli - Kjedelig Denzel Washington i et øde Amerika
- From Hell - En jævlig (og) god film!
- Dead Presidents - Kombinert drama- og heistfilm

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Menace II Society