Anmeldelse av Batman: The Dark Knight Returns, Part 2, amerikansk film fra 2013

Animasjon, Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 76 minutter

Det ultimate batman-eventyret

[Skrevet av: HaukAnd, Dato: 04.03.2020]

Batman og hans nye Robin har dratt Gotham ut av mutantgjengens grep. For første gang på lenge kan Gothams innbyggere føle seg (litt) trygge. Men, siden det er Gotham vi snakker kan ikke dette vare lenge. Jokeren, våkner fra en 10 år langt transe når han ser at Batman er tilbake. De føderale myndighetene blir også bedt om å ta seg av Batman-problemet i Gotham.

Handling

Når Jokeren ser at sin elskede Batman ikke er død, men faktisk i god behold og har fått seg en ny Robin. Så han rømmer fra Arkhamhjemmet og kalaset er i gang. Jeg vil ikke si så mye mer, men det ender med at myndighetene bestemmer seg for å ta ned Batman.

Forresten er Supermann synonymt med myndighetene. Så sevlsagt blir det en episk kamp Supermann og Batman. Kampen mellom disse titanene er gjort på en bombastisk og pseudo-intellektuel ideologisk måte som jeg digger. For Supermann vil ikke slåss mot Batman. Dessverre er han er i praksis en soldat som hjelper amerikanske myndigheter med kriger rundt omkring i verden.

Universet

Jeg liker godt hvordan filmen  balanserer et urealistisk plot i et lite normalt univers. Alt i denne filmen kunne skjedd i dette universet bare forholdene var til rette. Her er det for å si det kort, litt urealistisk, men blir aldri for tullete. Hvis man er allergisk mot romvesener og kryptonitt er ikke dette noe for deg. De aller fleste kan likevel leve med det.

Med realisme må man endre på litt karakterene for å gjøre de mer… Ja realistiske. Det har de virkelig gjort en god jobb med. Batman er en gærning som løper rundt og slår mentalt syke folk i trynet. Selvsagt er Superman den store superpatriotiske gul sol-ladede guttespeideren han egentlig er. Jokeren er en morder med en sinnsyk besettelse på Batman. Robin er et naivt barn som ikke vet hvor farlig det hun gjør er. Myndighetene har gitt opp på å faktisk gjøre noe med kriminaliteten. Istedenfor er de i krig rundt omkring i verden og bruker tid på og penger på ta seg av en gærning i Gotham. Jeg liker også at president Dickard er en parodi på Ronald Reagan og er skikkelig dum.

Stemmeskuespillet er solid, det samme er animasjonen. Stemningen og historien er så mørk at man tror dette faktisk er Batmans verden. Selvsagt sitter man i en boble hele filmen og tenker på den i konstant flere dager etterpå. Alt i alt er The Dark Knight returns en animert superheltfilm som kan sees på som den ultimate versjonen av Batman. Selvsagt blir dette en kryptonsk gul sol-ladet sekser.

Terningkast 6+

- Batman: The Dark Knight Returns, Part 1 - Mørkt og pompøst om en aldrende Batman

Omtalespalte: Superheltfilm

Her finner du omtaler av superheltfilmer.
Les flere spalteomtaler: Superheltfilm
- Animasjonsfilm - Les flere.
- Acionfilm - Les flere.

• Batman: The Dark Knight Returns, Part 2