Anmeldelse av Batman: The Dark Knight Returns, Part 1, amerikansk film fra 2012

Animasjon, Action Spilletid: 76 minutter

Mørkt og pompøst om en aldrende Batman

[Skrevet av: HaukAnd, Dato: 02.03.2020]

Bruce Wayne har gitt opp Batman. Dermed har ikke Batman ikke blitt sett i Gotham på 10 år. kriminaliteten er skyhøy på grunn av mutantgjengen. En brutal og blodtørstig gjeng uten noen form for nåde.  De går så langt at de dreper en familie, det er dråpen for vår helt Bruce Wayne\Batman. Han vil ikke lenger sitte i skyggen og se på. Han må stoppe dem. Han må betale tilbake den gjelden han tok opp ta han sluttet som Batman.

Litt svak skurk

Det er mutantgjengen som har hovedskurkrollene. De blir ledet av en morderisk albino med det klingende navnet “Mutantlederen. Han dreper over lav sko, og er rett og slett mer dum enn skummel.

Kjedelig animasjon og ikke perfekte stemmer

Det kanskje viktigste med en god animasjonsfilm er at stemmene og animasjonen er god. Og animasjonen er god den, litt enkel og og strekete. Jeg har et lite problem med at hakene er litt store og firkanta, men det kan jeg selvsagt leve med. Det jeg har et større problem med er stemmene. Batman selv er gammel skygge av seg selv, han er ute av trening, men har den autoriteten man forventer. Jeg synes nesten det er noe intellektuelt og franskt med denne Batmanen, men det er kanskje bare meg.

De andre folka. Som Batmans nye robin er alt for optimistisk og mangler personlighet. Mutantlederen, er et monster uten karakter. Ordføreren, er en god gammeldags feiging! Personlighet er viktig og det mangler de fleste av bikarakterene.

The dark knight returns er et mørkt og gigantisk mesterverk. Karakterene er ikke Perfekte, ei heller skurken, kort er den også, men atmosfæren er av en helt annen klasse. Jeg har alltid likt Batman, og her er han en gal seriemorder som bare ikke dreper ofrene sine. Batman er faktisk en annen personlighet inni hodet hans. Det liker jeg faktisk veldig godt! Det gjør the dark knight returns til en mørk og pompøs og litt kul film alle burde se.

terningkast 5-

(PS: The dark knight returns-filmene er er en slags mini-filmserie bestående av to timeslange filmer.  the dark knight returns part 2 anbafales på det sterkeste selvom man må se part 1 først, egen anmeldelse kommer snart)

- Batman: The Dark Knight Returns, Part 2 - Det ultimate batman-eventyret

- Batman: The Dark Knight Returns, Part 2 - Det ultimate batman-eventyret

Omtalespalte: Superheltfilm

Her finner du omtaler av superheltfilmer.
Les flere spalteomtaler: Superheltfilm
- Animasjonsfilm - Les flere.
- Acionfilm - Les flere.

• Batman: The Dark Knight Returns, Part 1