Personvern og cookies

Filmfront.no er ansvarlige for dine data. Vi bruker coockies for å logge inn og innhente samtykke.

Vi bruker tredjeparts Cookies for:
- Høre podcast med Spotify
- Streamingwidget til Justwatch for å vise om hvilke streamingplatformer en film er tilgjengelig på.


|
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Ace in the Hole, amerikansk film fra 1951

Drama, Film-Noir Spilletid: 111 minutter

Omtalespalte: Klassiker

I denne spalten trekker vi frem klassike filmer innenfor filmens verden. Det er ikke så nøye hvor gammel filmene er så lenge man tenker på dem som en klassikerfilm. Filmfront ønsker å trekke frem små og store filmklassikere fra skuffene og hyllene hjemme for å anmelde dem.
Les flere spalteomtaler: Klassiker
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.

Klassiker om avisbransjens mørke bakside i jaget etter å selge aviser...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.03.2020]

Vi følger journalisten Charles “Chuck” Tatum som jobber i en ‘kjedelig’ avis, men som ønsker å komme seg opp og frem i bransjen. Tatum er en mann som kjenner bransjen og vet når han finner et scoop. Og det gjør han i det en gruvearbeider blir fanget i en gruve med fare for at det hele raser sammen. Tatum tar seg inn i gruven og tar bilder av den uheldige mannen. Han får gruvearbeiderens tillit og snart begynner han å verne om sin historie som utvikler seg til et stort mediesirkus der Tatum tar regien og forsøker å profittere på ulykken for alt den er verdt...

Liker hvordan filmen forklarer tittelen ganske tidlig, men uten å helt avsløre helt hvor filmen vil ta deg. Ut i fra at dette starter med noe så lite spenstig som en avisjournalist som mangler noe krutt å komme med, så tar dette virkelig nye veier og blir langt mer spennende og dramatisk enn du kanskje skulle tro. Alt begynner å dra seg til i det vår venn i Douglas sin rollefigur får kontakt med mannen som sitter fast i gruven. Og liker hvordan filmen bygger opp et realistisk scenario med en mann som sitter fast og steiner som kan rase når som helst. Det gjør situasjonen ganske utrygg for den rammede, men selv om offeret er i en lei knipe føles dette som en skikkelig gullgruve for journalisten som forsøker å svinge seg opp av gjørma for å spise kirsebær med de store gutta i gamet.

Filmen er lagt opp som et film-noir-aktig drama med stor spennvidde og interessant utvikling. I begynnelsen aner vi at vi har med en smart mann å gjøre, men samtidig får vi se de mange sorte sidene med nyhetsbransjen. Og dette er sider som til den dag i dag er like aktuelle når journalister går for langt for å selge aviser med kynismens store knyttneve i ryggen. Det blir da også selvsagt forsøk på å forlenge saken med sterkt betenkelige metoder som ikke akkurat passer med det en idealistisk journalist bør gjøre. Liker den moralske pekefingeren som filmen retter mot enkelte krefter i avisbransjen. Og dette er bra eksplosivt innhold, som er både gripende og mørkt på samme tid, selv etter dagens standard.

Jeg er stor fan av Billy Wilder og hans mange makeløse filmer, med en mengde klassikere med ‘Some like it hot’ og ‘Sunset Blvd.’ som de store favorittene for undertegnede. ‘Age of the Hole’ er også litt av en film med selveste Kirk Douglas i den bærende hovedrollen. Filmen er laget på starten av 1950-tallet i den store gullalderen til Hollywood. Det hele er skapt i sort og hvitt på en solid måte som får frem det beste i formatet på en måte som kun de beste filmskaperne kunne avle frem. Wilder viser med filmen at han kan skape en storfilm, uten å gå i de store blockbusterfellene. Dette er med andre ord kvalitet fra ende til annen i alt fra regi til skuespill og fotoarbeid.

Konklusjon
Regien i filmen er meget vellykket. Dette nærmest gnistrer som en lynnedslag på sitt beste. Wilder får frem det beste i både filmen, materialet og Kirk Douglas som skuespiller. Douglas storspiller i filmen og spiller journalisten Tatum med stor innlevelse og karisma, og Tatums mørke sider får virkelig fritt spillerom i Douglas sin troverdige fremstilling av ham. Han er akkurat passe sleip og slu, uten å dra til for mye. Det er også spennende å se hvordan dette vil gå til slutt. Særlig siden dette er en klassiker av den sorten som skiller seg ut i mengden og ikke serverer oss det aller mest typiske.

Mot slutten har også filmen mer dramatisk krutt igjen til å gjøre filmen både gripende og spenstig samtidig. Liker hvordan filmen griper mer og mer fatt i deg og tar deg med på en reise inn i menneskeskapt kynisme uten grenser. Og når hovedrollefiguren skjønner at han ikke har kontroll på showet lengre, får filmen enda en ekstra ‘drive’ som er med på å gjøre dette til noe helt spesielt og meget fengende. Og der treffer filmen virkelig spikeren på hodet og blir så magisk, dramatisk og spennende som en film om avishistorie kan få bli.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- The Apartment - Skjørtejegere versus den edle mannen
- Noen har det hett - Monroe er heit i komediens svar på Rolls-Royce
- Sabrina - Fortryllende Sabrina
- Stalag 17 - Filmen tar ‘tempen’ på den tyske krigsfangeleiren
- Sunset Blvd. - Sjelden vare i en fascinerende innpakning
- Dobbelt erstatning - Definisjonen på film-noir!

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,1 av 6 - 19 stemmer)

Kritikker i media

  • Ace in the Hole
  • Filmfront
  • RogerEbert.com
  • slantmagazine.com
  • Flickchickcanada.blogspot.no
  • TVguide.com
  • efilmcritic.com
  • Creative Loafing
  • Worcester Telegram & Gazette
  • Zap2it.com
  • Leonard Maltins Movie Guide
  • Goatdog's Movies
  • The New York Times
  • Filmthreat.com

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Paramount Pictures

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Den første julen i Skomakergata»

 

«There's Something in the Barn»

 

«The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk