Anmeldelse av The Last Thing He Wanted, amerikansk film fra 2020

Kriminal, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 115 minutter

Kjedsommelig stjernegalleri

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 28.02.2020]

Den kritikerroste regissøren Dee Rees har allerede klart å imponere både med TV-film, kinofilm, TV-serier og film på Netflix. Etter suksessen med den Oscar-nominerte Netflix-filmen «Mudbound» er hun tilbake på samme plattform, men denne gang med en særdeles kjedsommelig affære. «The Last Thing He Wanted» har mye godt i apparatet rundt filmen, men det mangler på det viktigste: historie og rollefigurer.

Journalisten Elena (Anne Hathaway) jobber med en sak om en betent problemstilling satt til Mellom-Amerika, men når hun er tilbake i USA blir hun kontaktet av den dødssyke faren sin, Dick (Willem Dafoe), om å gjøre en tjeneste som tar henne med rett tilbake til Mellom-Amerika og rett inn saken hun selv driver og gransker…

Stjernegalleriet bestående av Anne Hathaway, Ben Affleck, Toby Jones og Willem Dafoe, godt flankert av gode skuespillere som Rosie Perez og Edi Gathegi, burde alene være nok til å trekke folk til å se «The Last Thing He Wanted» på Netflix. Det var tydeligvis mer enn nok for meg, selv om jeg ikke visste stort om selve filmen, Gode skuespillere ble også årsaken til at jeg omtrent følte meg lurt (eller snytt), men dette kan jeg i hvert fall i dette tilfellet skylde ene og alene på meg selv og mine "rutiner" når det gjelder nye eller kommende filmer. Jeg ser konsekvent ikke trailere lengre (da de ofte avslører altfor mye), og i dette tilfellet sjekket jeg ut traileren i etterkant for å se hva de hadde valgt å ta med. Og jeg må ærlig innrømme at jeg hadde blitt mer spent enn jeg faktisk var om jeg hadde valgt å se traileren først. Den prikker inn og huker av på moderen av alle sjekklister på hva som skal til for å dra inn en eventuell seer, og det ser unektelig ut som en spennende film med god narrativ og en interessant historie.

Dessverre så var den traileren alt som var godt med filmen, og narrativen til traileren er faktisk mye bedre enn hos sluttproduktet. «The Last Thing He Wanted» er en ukonsekvent og rotete film som prøver på mer enn den takler. Ikke bare gjennom en trøblete historie for rollefiguren til hovedrolleinnehaver Anne Hathaway («Interstellar» og «The Dark Knight Rises»), som jeg sliter med å engasjere meg i, men den kaster oss rundt til forskjellige rollefigurer som ikke får en ordentlig introduksjon og som forsvinner ut av filmen like fort som de dukket opp. Den sammenhengende røde tråden har tydeligvis regissør Dee Rees klippet opp i tusen biter og forsøkt å lappe sammen med teip av dårlige sorten – som har like godt grep og klistreevne som en bløt planke.

Selv om historien og rollefigurene er som en kasteball i en monolog, er det ikke helt grusomt å se filmen. Jeg synes den starter bra og grunnlaget den legger i løpet av den første drøye halvtimen lovet egentlig ganske så bra. Det er bare synd at det faller så utrolig mye sammen i den siste timen av filmen. Når man har sett filmen og skal forsøke å oppsummere hva man faktisk har sett, så er det ikke fullt så enkelt. Dette er en ingen svak produksjon, men de knaggene man gjerne skal henge seg fast i sliter med å samle sammen krefter til å holde det gående.

Alt i alt så er det vanskelig å anbefale denne filmen på noe som helst vis. Jeg kommer aldri til å se filmen igjen og synes (selv om den har noen gode øyeblikk og noen habile skuespillere) at denne filmen ikke klarer å utfylle sitt virkelige potensial. Det er akkurat som om filmen ble laget ferdig og Dee Rees spurte Netflix om de ville se filmen før den ble lagt ut på strømmetjenesten deres, mens de avfeide henne ved å si: «Det er sikkert bra nok. Kjør på.» Noen bør jo ha oppdaget at dette ikke var liv laga og eventuelt kunne gitt noen korreksjoner før filmen kom ut. For dette er ikke bra nok.

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming