Anmeldelse av Crawl, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Thriller, Grøsser Spilletid: 87 minutter

Alexandre Aja boltrer seg i vann - igjen

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 21.02.2020]

Regissør Alexandre Aja har gjort sin karriere gjennom å forsøke å skremme oss til gagns. «Heute Tension» var en fortreffelig forsmak på det som var i vente, og gjennom nyinnspillingene «The Hills Have Eyes» og «Piranha» har han vist at han er et godt øye til blod, gørr og spenning. Når han nå fikk lov til å ta turen tilbake i vannet ville han ha med seg krokodiller til å terrorisere rollefigurene sine. Det ender opp med bli en fornøyelse som er fullt bevist på sine mangler.

Det er en orkan i anmarsj når Haley (Kaya Scodelario) ikke får kontakt med faren sin som hun vet befinner seg i huset sitt midt i et evakuert område. Hun drar forbi politisperrene for å søke etter faren sin og finner ham i kjelleren sammen med noe annet som jakter på dem… Mens vannet stiger i kjelleren har de hinder mellom seg selv og trygg grunn: En alligator med voldsom appetitt.

Det er egentlig en liten merkelig sjangermiks som Alexandre Aja forsøker seg på med «Crawl». Deler av filmen er helt klart bundet fast i katastrofefilmens faktor, mens det er liten tvil om at filmen helt klart har flest aksjer i monsterfilmen. Da Aja sist forsøkte seg på en slags «mennesker-blir-skjøvet-nedover-rangsstigen»-film var med nyinnspillingen av «Piranha» for noen år siden. Det var en artig liten hybrid mellom uhøytidelig monsterfilm og komedie, som fungerte overraskende godt. Denne gang har en litt annen vinkel på historien å sno monsterne sine rundt, og også denne gang så fungerer det bra nok.

«Crawl» er jo ikke noe mesterverk, og den forsøker ikke på å være det heller. Det er snakk om at et par mennesker er fanget i en kjeller med en alligator (eller kanskje flere…), og da vet man hva man går til. Likevel synes jeg stemning og effekter er såpass godt laget at filmen fungerer til tross for en litt haltende, klijséfull og tynn historie. Det er heller ikke lagt særlig stor vekt på karakterutvikling, så rollefigurene får omtrent bare en streng å spille på gjennom hele filmen. Uten at det svekker filmen. Dette er ikke filmen hvor rollefigurer er nødt til å foreta en reise som skal endre dem. Her er det enkelt og greit: leve eller ikke leve.

Filmens varighet er noe kort, men det er egentlig helt greit. Det er ingen vits i å dvele ved punkter i filmen og små sideveier hadde bare rotet det til. Aja, sammen med manusforfatterne, har laget en kompakt film som skal skremme og holde spenningsnivået på et høyt nivå. Bortsett fra karakteretableringsfasen i de 10 første minuttene, så er det noe som skjer omtrent hele tiden. Det blir aldri kjedelig og vips så er filmen slutt like fort som den startet. I hvert fall nesten.

For min del synes jeg det var et aldri så lite høydepunkt å se hvordan filmen leverte teknisk sett. Jeg likte godt de klippene som er filmet inn under vann, effektene er gode og lydsporet klarer å sette en støkk i meg. Stemningsmusikken ligger pent plassert oppå og vi får servert en god teknisk utgivelse som fryder både øyne og ører. «Crawl» er dessverre ingen ny «Jaws» og heller ingen monsterfilm som krever en franchise eller en oppfølger. Det gjør at filmen, selv om den ble sett veldig nylig, fort går i glemmeboken. Den har ingenting ved seg som gjør at jeg hungrer etter å oppsøke den igjen, men har en ålreit underholdningsverdi mens det står på.

- Mirrors - Speilvendt blodig grøss!
- Høy spenning - Intenst mareritt

- En effektiv og saftig rakker!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray