Anmeldelse av Tolkien, amerikansk film fra 2019

Biografi, Drama, Krig Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 12 år

Magisk om Tolkiens oppvekst

[Skrevet av: Elise, Dato: 20.02.2020]

Tolkien utforsker både de yngre og senere årene av livet til forfatteren, der han blant annet må håndtere tragedie og sorg, de urettferdige sidene av livet, men også forelskelse og vennskap; noe som delvis blir drivkraften bak hans midgard-romaner.

Tolkiens tid i krig blir brukt som ramme for filmen, og er det første vi får se. Denne dystre og mørke stemningen blir raskt revet vekk i første møte med Tolkien sin barndom. Thomas Newman sin mystiske og svevende musikk sammens med vakre scener med en svak glød gir en spesiell stemning, det skaper en atmosfære som kan beskrives som magisk og drømmeaktig, det er noe åndelig ved det - og det egner seg godt i en film om en forfatter som skrev om akkurat det.

Noe som fungerer spesielt godt i denne filmen er skuespillerne. I rollen som unge Tolkien er det Harry Gilby, og den eldre Tolkien portretteres av Nicholas Hoult. De eldre skuespillerne virker som realistiske versjoner av de unge. Det er som vi ser de samme menneskene, bare en del år senere. Disse skuespillerne spiller godt sammen, og dialogen er god og har en naturlig flyt gjennom hele filmen. Filmen har virkelig klart å fange essensen av å være ung og det unike kameratskapet man kanskje er heldig å få være en del av.

Denne filmen vil noen kanskje hevde er for de litt spesielt interesserte, men siden filmen sitt  hovedfokus ikke er Tolkiens arbeid med sine bøker, men Tolkiens liv generelt og hvordan det eventuelt kan ha en innvirkning på hans forfatterskap trenger man egentlig ikke ha noe forhold til Tolkien fra før av; det vil fortsatt være en film om en gutts oppvekst og alle sorgene og gledene han må gjennom.

Når denne filmen ble utgitt kokte det i mediene. Familien til Tolkien var ikke helt med på tanken om at det skulle bli lagd en film om forfatteren, og ønsket ikke være en del av det på noen som helst måte. Etter filmens første visning rant kritikken inn. Mange var misfornøyde, blant annet på grunn av måten det hele er fremstilt på: det hele har ett «magisk» preg over seg, det er eventyrlig fremstilt. Det var også svært lite om Tolkiens tro involvert i filmen. Det ble for fiktivt for en del, for overdrevent og for mange referanser til hans bøker, som Hobbiten og Ringenes herre.

Jeg er en stor fan av Tolkien og hans fantastiske Midgard romaner, og elsker denne filmen til tross for litt ufullstendig/ feil fremstilling av biografisk innhold (selv om den enkelte steder klarer seg veldig bra). Jeg ville ikke ha brukt denne filmen til research om Tolkien, men sett som film, som underholdning, er den utmerket. Den er vakker, rørende og inspirerende, og gir et nytt og interessant innblikk i forfatteren sitt liv.

- Tom Of Finland - Et verdig og solid portrett av finsk homselegende

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Krigsfilm - Les flere.