Anmeldelse av Gemini Man, amerikansk film fra 2019

Action, Drama, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 12 år

Actionthriller om klone som jakter på originalen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.02.2020]

Vi følger den proffe og dyktige leiemorderen Henry Brogan. Men da han ønsker å trekke seg tilbake, blir han istedet jaktet på av en yngre utgave av seg selv, som forsøker å terminere ham. Og det at denne personen klarer å lese ham som en åpen bok, byr på store problemer for Henry som må kjempe for livet. Det gjør at Henrys eneste sjanse er å finne ut av hvem som har skapt det som virker som en klone av Henry før det er for sent...

Filmen er laget av mesterregissøren Ang Lee, best kjent for perler og kvalitetsfilmer som ‘Snikende Tiger, Skjult Drage’,‘Historien om Pi’ og ‘Brokeback Mountain’. Men det viser seg raskt at denne filmen ikke er like potent som de nevnte. Alt begynner litt småsøvnig og mye av filmen hviler på Will Smiths skildre, og han får veldig mye skjermtid, men klarer ikke helt alene å redde hele inntrykket. Det kan være at Smith som ikke lager mye filmer for tiden, ble litt blendet av å få lov å jobbe med Lee. Vi får også oppleve den kule skuespilleren Clive Owen, som vil være med på moroa, selv om han ikke er nok med til å sette sin skikkelige signatur på filmen.

Alt skal være basert på en ide fra 1997, som er året etter den første sauen Dolly ble klonet. Men det tok altså hele 22 år før dette ble ferdigstilt som film. Smith er et greit anker og gjør filmen bedre, men filmen sliter litt på å levere interessant nok historiemessig hele veien. Det er som om historien i filmen føles noe hul og det bare blir simplere og mer typisk Hollywoodaction som vil tilfredsstille litt av behovet til den mer jevne actionhungrige personen.

Vi skjønner også raskt hvilken typisk popcornaction dette tar mål av seg for å være, men den forsvinner litt i mengden filmer som spyes ut fra det amerikanske underholdningssystemet. Også det visuelle inntrykket kunne vært mer gjennomført. Det er noen kule lokasjoner innimellom, men ikke kult nok til å selge inn filmen alene. Og det er litt synd at filmen føles litt for generisk på veldig mange vis, som om filmen forsøker seg på en hel del rekke ting du allerede har sett en god del ganger fra før av. Og det er ikke morsomt nok at Will Smith hele tiden slår vitser om hvor gammel han egentlig er.

Filmen tar raskt mål av deg til å gi deg en actiontett thriller med et potent potent plott om en nyskapt klone som jager originalen den er bygget på. Du får en film som sneier innom trekk fra actionthrillerfilmserier i alt fra Mission Impossible til Jason Bourne. Men hverken actionen, rollefigurene eller manuset er stort å skrive hjem om. Liker ikke helt at filmen blir for overtydelig på mange punkter. Og selv konspirasjonen som filmen bygger på blir lett forklart og legger ikke opp til noe undring i det du ser filmen. Det vil si at ting blir krystallklart allerede fra starten av, og de få tingene du lurer på skaper ikke nok engasjement de heller.

Det eneste spenningen i filmen ligger i å oppleve møtene mellom Will Smith og hans yngre klone, som er litt kult og filmens kanskje kuleste scener utenom noe av actionen. Synes ikke det er noe spennende å se hvem som trekker det lengste strået til slutt i alle fall. Men noe av veien dit føles grei nok, og filmen har noen øyeblikk som gjør at den ikke feiler helt. Og de scenene som sitter mest er det Smith som er involvert i, og det er alltid litt kult å se ham på film. Han har en kul tilstedeværelse.

Alt har riktignok også noen litt stilige actionsekvenser i filmen signert Ang Lee, som scenen med Smith på en crossmoped, og det hjelper noe på inntrykket sammen med den typiske Bourneaktige musikken som skaper et visst håp om at filmen skal gi deg mer enn den makter å levere. Jeg skjønte heller aldri helt hvorfor hovedpersonen kan føle seg trygg enkelte steder men ikke andre da klonen hans nesten vet alle hans videre steg, men det er kanskje ikke riktig å stille kritiske spørsmål i en slik film? Filmen bølger også litt mye frem og tilbake og det er heller ikke godt nytt at filmen føles minst en halvtime for lang.

Filmen har triumfkortet Will SMith i seg, som ofte har vært en vinner, men det er ikke alt Smith tar i som blir til gull. Det gjelder virkelig for denne filmen som føles ganske middelmådig i gjennomføring på alt det som skal være trekkplasteret. Men filmen blir sikkert solgt greit på grunn av noen kule actionsekvenser i traileren, men det klarer aldri helt å dekke over at filmen mangler mer enn bare det siste lille ekstra for å virkelig skinne.

Manuset burde vært smartere og ha mer spennende trekk ved seg som gjorde filmen mer interessant. Filmen har dog noe mer å komme med rundt midten og utover, men ikke nok til å berge filmen alene. Likevel er filmen en helt ok skuring som nok vil fenge nok for en forglemmelig filmaften som man må ha en del av for å sette pris på de virkelig gode filmene. Og det at de har planlagt dette i 22 år, så er det rart at filmens handling ikke er mer gjennomarbeidet enn dette.

- Historien om Pi - Et syn for guder!
- Taking Woodstock - Peace, love and music
- Brokeback Mountain - Umulig kjærlighet
- Hulken - Ambisiøs tung superheltmonsterhistorie som roter seg bort
- Snikende Tiger, Skjult Drage - Visuell nytelse og stor kampunderholdning

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- Acionfilm - Les flere.