Anmeldelse av Uncut Gems, amerikansk film fra 2019

Komedie, Kriminal, Drama Spilletid: 135 minutter

Solid Netflixthriller med en storspillende Adam Sandler!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.02.2020]

Vi følger Howard Ratner, i Adam Sandlers skikkelse. Han er en gullsmed fra New York, som driver litt på siden av det som er rett, og gjør det han kan for å tjene mest mulig penger. Howard driver med sjuskete salg av bling med ukjent opphav. Men han har også en stor spillegjeld og derfor trenger han stadig friske penger for å betale avdrag så truende torpedoer krever inn. Hans største pengeprosjekt er en stein full av verdifulle opaler. Men da han føler seg presset til å låne bort steinen til en berømt basketballspiller, og hans beste kunde, fordi han tror det kan føre til et større salg. Det blir starten på en lang rekke komplikasjoner som gjør at Howard må ta stadig større sjanser for å for å skaffe penger og holde torpedoene unna ham til stadighet...

Alt starter ved Welo-gruven i Etiopia, høsten 2010. En arbeider er blitt sterkt skadet og arbeiderne protesterer høylytt imens mannen bæres vekk fra stedet. Å se den skadede mannen som man kan se et dypt sår helt inn til beinet er sterk kost, selv for en som har sett en del skrekkfilmer av diverse slag. Stemningen i åpningsscenen er også helt ubehagelig trykkende. Vi aner ikke helt hva som foregår, men det er noe inne i fjellet som glimrer.

I starten får vi videre en usedvanlig vakker scene når noen hakker ut en edelsten og så forsvinner vi inn i steinen i et fargespill som føles veldig kult på kunstnerisk vis. Denne unike starten på filmen føles ganske kul og jeg begynner å fatte stor interesse for filmen allerede der. Mye på grunn av de forskjellige inntrykkene og med den mystiske og eksperimentelle synthpregede filmmusikken som føles veldig frisk og får oss med på notene.

Skuespillet er faktisk bra i denne svært så utradisjonelle Sandler-filmen. Adam Sandler spiller for en gangs skyld en troverdig rollefigur. Jeg lurer på om han med denne filmen er i ferd med å bli en skuespiller og ikke bare en fjollete komiker som spiller i lavpannede komedier. Digger at han ikke gjør til stemmen sin og spiller mer nedpå som en normal fyr og han leverer sin kanskje beste rolle noensinne med denne filmen. Jeg liker mange av Sandlers komedier, men dette var en god del kulere og mer treffsikkert og med mer kunstnerisk punsj. Hovedrollefiguren er spilt på en måte der han åpenbart er litt av en slesk luring, men Sandler får frem at han også virker god på bunn og en mann vi føler med.

Dette er en nok en Netflix-film, men Netflix har klart å skape noe gull innimellom, og dette er absolutt veldig solid. Regien er ved Josh og Benny Safdie. De forteller en intens og smertefull historie om lovens mange og mørke gråsoner. Filmen byr også på fargerike rollefigurer og er solid regissert. I tillegg til hovedrollefiguren treffer vi Howards fraskilte kone Dinah (Idina Menzel kjent som Elsa i Frost). Howards elskerinne Julia, spilt av Julia Fox i hennes skuespillerdebut. Den skruppelløse lånehaien Eric Bogosian. Basketballspilleren, Kevin Garnett, spiller en fiktiv versjon av seg selv, og er med på å sette farge på filmen.

Stemningen i filmen er amper og kaotisk store deler av filmen og Sandler leverer varene. Det gjør at dette føles som en frisk, smart, underholdende og stødig film. Digger hvordan filmen er lagt opp med en historie fra New Yorks underverden og det rike rollegalleriet er også med på å sette en ekstra spiss på det hele. Musikken er også meget effektiv og spesielt gjennomført, av Daniel Lopatin, og musikken setter en ekstra preg på stemningen i filmen og får alt til å flyte ekstra spenstig og friskt. Liker at filmen føles bra troverdig, til tross for at den omhandler voldsomme lyssky forretningsaffærer og annet action mellom slagene. Filmen har et bra driv og overraskende tvister som gjør at dette aldri føles som en klisjemessig, standard thriller. Med andre ord anbefaler jeg filmen på det varmeste videre for et trygt strømmevalg en ledig kveld eller helg du vil se noe underholdende med bra kvalitet.

- Good Time - Dystert tidsportrett med sterke enkeltsider

Omtalespalte: Streaming