Anmeldelse av Annabelle Comes Home, amerikansk film fra 2019

Grøsser Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

The Conjuring-universet utvides ytterlige

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 13.02.2020]

Det som startet som en meget underholdende og god grøsser, ved navn «The Conjuring»), har utviklet seg til et univers av historier som spinner i flere retninger. Vi har sett dukken Annabelle, nonnen og La Llorona få sine filmer, samtidig som både Annabelle og The Conjuring har fått sine oppfølgere. Den som likevel har fått mest fokus er dukken Annabelle, noe som befestes gjennom at hun nå har fått sin tredje film: «Annabelle Comes Home».

Ed og Lorraine Warren (spilt av henholdsvis Patrick Wilson og Vera Farmiga) har gjennom sine erfaringer med demoner og spøkelser opparbeidet seg en samling av gjenstander som er knyttet opp mot forferdelige hendelser. En av disse gjenstandene er dukken Annabelle, som Ed og Lorraine låser inne. Men en kveld når Ed og Lorraine er bortreist og en barnevakt passer på datteren og huset deres, skjer det som ikke skal skje. En av barnevaktens venninner søker kontakt med sin avdøde far og går inn i rommet hvor Annabelle står i en glassmonter. Kort tid etter blir hele huset hjemsøkt av onde demoner…

Den første Annabelle-filmen så jeg i sin tid på en pressevisning alene i en diger kinosal. Jeg synes den filmen traff riktig så godt når det gjaldt både stemning og historie, i hvert fall knyttet opp mot filmen hvor hun først viste seg frem, og så meg passe fornøyd med fortellingen om den «skumle» dukken. Oppfølgeren var (selvfølgelig) en prequel som skulle fortelle hvordan dukken ble til og hvorfor den er som den er, uten at det førte noe bra med seg. «Annabelle: Creation» traff ikke helt spikeren på hodet og manglet musikk, lyssetting og atmosfæren til å gjøre den til en skikkelig god grøsser. Med andre ord så var den altfor tam og snill.

Når vi så har kommet oss til 1972 synes jeg Annabelle har mye mer å gå på. Ja, det virker som om dukken passer bedre i en litt nyere setting enn 40-tallet, og at hun klarer å skape mer kaos der. Men nå skal det også sies at Annabelle ikke er med SÅ mye i denne filmen. For i denne filmen har hjernene bak The Conjuring-universet virkelig latt Gary Dauberman få boltre seg i universet og historiene til Ed og Lorraine Warren i det som er Daubermans spillefilmdebut bak kamera. Men etter å ha jobbet med manuset på flere av de andre filmene i samme filmuniverset, ser man at han har full kontroll på hvordan han vil ha ting. Han får lov til å introdusere for minst 3 andre figurer som brått kan ende opp med å få sine egne filmer, slik som Fergemannen og Den Hvite Brud. Siden Annabelle dermed ender opp i andre rekke, synes jeg historien om Fergemannen er uhyre mer interessant og skarpere rent spenningsmessig. Men uansett hvor mange små historier den forsøker å prakke på meg som seer, så er det helheten som danner bildet av hvordan «Annabelle Comes Home» faktisk er. Meningen min er at dette er en helstøpt grøsser. Den sliter litt med å klare å skremme, men det fungerer helt utmerket i oppbygningsfasen hvor man skjønner at noe kommer til å skje. Og som sagt så er historien om Fergemannen helt nydelig presentert på den måten.

Det som kjører filmen helt ned på bunnen er at den på liv og død skal holde tre-fire tråder gående samtidig. Alt skjer i ett og samme hus, så det virker litt snodig at de forsøker å holde 4 ungdommer/barn på hver sin kant uten at hendelsene på noen måte påvirker hverandre. Det er heller ingen av rollefigurene jeg virkelig klarer å få heng på, og det er litt rart med tanke på hvor god tid den bruker på å introdusere oss for dem og lar oss være sammen med dem før det begynner å skje uforklarlige ting.

Har du sett de andre filmene i The Conjuring-universet så er «Annabelle Comes Home» en selvfølge å få med seg. Den holder fint i den røde tråden og prøver iherdig på å forklare mer rundt fenomenet som er Annabelle. Dauberman tøyer strikken litt vel mye i enkelte scener, men alt i alt så klarer han faktisk å sno dette sammen til en fordøyelig historie som lener seg godt på stemning.

- The Nun - Nonnen som ikke maktet presset og forventningene
- The Curse of La Llorona - Gjesporama
- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke
- The Conjuring - Nymotens skremsel i gammel innpakning

- Annabelle vil skremme få.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray