Anmeldelse av James Bond - Operasjon Tordensky (James Bond - Thunderball), engelsk (britisk) film fra 1965

Action Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Langt på vei en vellykket James Bond-film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.08.2009]

Skurkorganisasjonen SPECTRE har stjålet to atombomber fra NATO og tenker å bruke dem for å sprenge to større byer i England eller Amerika hvis de ikke får løsepenger på 100 millioner pund. James Bond blir satt på saken for å lokalisere atombombene før fristen går ut.

Denne gangen er det skurken Largo som jobber for organisasjonen SPECTRE som kaprer et Nato-fly med to atombomber på. Disse bruker han for å forsøke å få presset et høyt beløp løsepenger for. Largo kan gjengkjennes i filmen som en litt eldre herremann med svart lapp over venstre øye. Han har også en forkjærlighet for haier og har et stort basseng med dem på sin private øy som han bruker til å likvidere folk med.

Dette er den fjerde filmen om James Bond som bygger på Ian Flemmings niende bok om agenten 007 fra 1961 med samme navn som filmen. Denne filmen foregår mye i marine miljøer. Her skal vi ned i haibassenget og under havoverflaten med spesialfartøyer som selvsagt blir brukt til å frakte bomber. I denne filmen finner vi blant annet James Bond-gadgets som flygedrakt, undervannsluft for flere minutter i lommeformat og en bil som spruter vann på forfølgende folk.

Som James Bond finner vi Sean Connery som trer inn i denne passende rollen for fjerde gang. Som sin hovedmotstander finner vi Adolfo Celi i rollen som skurken Emilio Largo. James Bonds damer er i denne filmen Claudine Auger, Luciana Paluzzi, Molly Peters og Martine Beswick. Man treffer også det vanlige crewet i James Bonds organisasjon: Bernard Lee som M, Desmond Llewelyn som Q og Lois Maxwell som Moneypenny.

Filmen vant Oscar for beste spesialeffekter i 1966. Dette er langt på vei en vellykket James Bond-film. Den inneholder mye action, tøffe skurker med karakteristiske trekk og masser av pene damer. Filmen er ikke særlig realistisk, men er dog en flott virkelighetsflukt. Man får virkelig følelsen av å se en underholdende James Bond-film.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Å Leve og la dø - Roger Moores første Bond-film
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Wait Until Dark - Medrivende og sterk psykologisk thriller
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

• Fraughtexperiments.blogspot.no

Storbritannia, USA

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd., Underwater Productions, Ltd.