Anmeldelse av Grønn var min barndoms dal (How Green Was My Valley), amerikansk film fra 1941

Drama, Familie Spilletid: 118 minutter

Rørende om Huw Morgans mange minner

[Skrevet av: Elise, Dato: 10.02.2020]

Huw Morgan ser tilbake på livet han levde som ung i en liten gruveby i Wales. Den unge Huw lever i en tid preget av endring og møter på hindringer. Livet er ikke alltid enkelt i den lille gruvebyen; Morgan familien splittes, det er mobbing, tragiske hendelser, kjærlighet og håp – En beretning av en families håp og drømmer, samt deres undergang.  Filmen er basert på Richard Llewellyns roman «Grønn var min barndoms dal» fra 1939.

Filmen åpner med Huw i sine eldre år som forteller om hvor snodig det er at  ting som akkuratt har hendt glemmes, men at det som skjedde for lenge siden sitter igjen. Denne åpningen og mimringen om fortiden setter rammen for resten av filmen.

Noe av det som kommer klart frem i filmen er alle de ulike rollene og deres tydelige og sterke personligheter. De er dynamiske, har egne meninger og holdninger, og ingen av de er redde for å si ifra hvis noe plager dem eller om de har noe på hjertet. De ulike rollene og forskjellige typene mennesker gir en fin og realistisk touch til filmen.

"Grønn var min barndoms dal" er en utrolig vakker film. Enkelt av scenene ser ut som vakre postkort, andre som de mest velkomponerte malerier. Musikken av Alfred Newman har en storslagen og romantisk lyd som egner seg perfekt til filmen, og akkurat dette er en stor del av filmen; musikk. Folket synger, og de gjør det ofte. Det gir et bilde av felleskapet og omsorgen de har for hverandre, men som i virkeligheten er ikke alt godt og vakkert. Filmen tar opp temaer som arbeidsløshet, ulykkelig kjærlighet, mobbing, lidelse og død. Den er også kritisk til tidens holdninger og moral, men alt er vakkert forkledd og byr på en bittersøt stemning.

Til tross for at filmen har sine dystre sider gir den også rom til humor og latter. Det er ikke overdrevent eller tydelig fremstilt som at det skal være humor, men enkelte scener er så herlige at man ikke kan gjøre annet enn å skratte lett for seg selv.

Da filmen er Huw sine minner kan den virke ustrukturert, blant annet da det byttes på hvilke roller som står i fokus, og ved at det er minner og tanker om en tid som lengst er forbi har filmen heller ikke et tydelig plot. Filmen varer i ca to timer, og kan til tider fremstå som litt diffus og langsom, men helthetlig sett er «Grønn var min barndoms dal» en rørende og håpefull film om livet som ung og alt det gode og vonde det innebærer.

- How the West Was Won - Generasjonsdrama med innslag av storstilt action
- På Sporet - John Wayne + John Ford = Stor westernklassiker
- Storm over prærien - Kavaleriwestern i kamp med indianerne
- Fort Apache - Den arrogante lederen kjører hardt mot hardt
- Vredens druer - Kampen for tilværelsen...
- Stagecoach - Klassisk western på sitt beste

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Grønn var min barndoms dal
  • Radio Times
  • Larsenonfilm.com
  • Los Angeles CityBeat
  • Cinema Sight
  • Kristenfilm.com
  • Movie Metropolis
  • Fantastica Daily
  • Goatdog's Movies
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Movie Mom
  • Reelviews.net