Anmeldelse av Yesterday, engelsk (britisk) film fra 2019

Komedie, Fantasi, Musikk Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: Alle år

Er det så ille om folk glemte The Beatles, da?

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 04.02.2020]

Personlig så er ikke jeg en stor fan av The Beatles, men klarer likevel å respektere og samtidig verdsette mye av musikken til det legendariske firkløveret fra Liverpool. I filmen «Yesterday» får vi servert en feelgood-film som virkelig strutter av selvinnsikt og morsomheter, men som aldri tar historien til et nivå hvor man virkelig blir blåst av banen. Og spørsmålet den faktisk prøver å besvare er det mest interessante av alt… Ja, er det faktisk virkelig ille om folk glemte The Beatles?

En skikkelig pub- og gatetrubadur ved navn Jack (Himesh Patel) sliter med å få det til som musiker, men når han endelig bestemmer seg for å legge musiker-karrieren på hylla skjer det noe merkelig. Hele verden mister strømmen i ca.10 sekunder, og i disse 10 sekundene blir Jack påkjørt av en buss. Når Jack kommer seg ut fra sykehuset får han en ny gitar i gave, og begynner å spille «Yesterday» av The Beatles, en sang som ingen har hørt før… Snart går det opp for ham at han er den eneste i hele verden som vet om The Beatles og alle sangene som har gjort dem til musikk-legender. Kanskje blir det musiker av Jack likevel?

Talentet til regissør Danny Boyle har nok ingen satt et spørsmålstegn ved før. Med filmer som «Trainspotting», «28 Days Later», «Sunshine», «Slumdog Millionaire», «127 Hours» og mange flere gode filmer, er et resultat av en standeheftig og imponerende karriere bak kamera. Men akkurat denne filmen, «Yesterday», er nok ingen film som folk kommer til å hylle i mange år. For å kunne oppnå en slik status er den dessverre altfor perifer.

Men noe godt er det mulig å hente ut av «Yesterday». Ikke bare setter den fokus på en gruppe som herjet hitlistene og som alltid står brent fast i musikkhistorien, men selve musikken får seg et realt oppsving, kanalisert gjennom en gatetrubadur. Og artig nok klarer den også å ha en stor dose med selvironi på hva et par av gruppens mest kjente låter faktisk handlet om. For bare tenk deg selv om du havnet i samme situasjon som hovedrollefiguren Jack. Hadde du klart å huske tekstene til The Beatles?

Det skal sies at Jack har en litt annen forutsetning en den gjennomsnittlige nordmann, med tanke på at The Beatles er et av favorittbandene og at han faktisk ER musiker, men jeg kan humre relaterende til hvordan problemstillingen foreligger. Og når man oppdager at det er flere svært gigantiske økonomiske ting som også er fjernet fra folks minne, ser man humoren i det store bildet.

At filmen har et absurd plott er det bare å legge bak seg med en gang. Det er hvordan den utfører og forteller en historie rundt plottet som er det viktigste her. Og med god hjelp fra den rutinerte manusforfatteren Richard Curtis får vi servert en litt generisk romantisk historie sentrert rundt musikken til The Beatles, og med litt drahjelp fra Ed Sheeran i en sjarmerende rolle. Man kan lett gjenkjenne rollegalleriet til Curtis fra andre britiske rom-coms, og med tanke på at Curtis har forsøkt å dekke til det faktum at kjærligheten er den drivende kraften til hele hovedrollefiguren, er det mye som tyder på at denne filmen føyer seg inn i rekken av liknende filmer som «Notting Hill» og «Love, Actually». Bare at den ikke er like god, da.

Med Richard Curtis på manus, noen sprudlende skuespillere foran kamera (hvem kan vel motstå Lily James??) og en trygg los til å føre båten i havn (LES: Danny Boyle som regissør), er «Yesterday» et trygt og sjarmerende valg som mangler det lille ekstra for å virkelig imponere. Det blir en litt for trygg treer på terningen, det.

- T2: Trainspotting - Nytt oppgjør når gamle dopvenner braker sammen igjen
- Steve Jobs - Knallbra og gørrkjedelig om Steve Jobs
- 127 Timer - Ut på tur, aldri sur?!
- Slumdog Millionaire - Herlig og engasjerende

• Kulturbloggen.com
  • Onyanserat.se
  • Daily Telegraph (UK)
  • Denofgeek.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • The Australian
  • South China Morning Post