Anmeldelse av Atrocious, spansk film fra 2010

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 71 minutter

Spansk, intens skrekkthriller med overnaturlig vri...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.02.2020]

Vi følger noen ungdommer som ønsker å etterforske en mystisk forsvunnet jente som kom bort i en labyrint. Det hele utvikler seg til å bli mer og mer skummelt etterhvert som ungdommene kommer dypere inn i materiet som de kanskje aldri burde gravet i...

Filmen har spansk tale og begynner litt på samme måten som [Rec]-filmene. Det vil si med to kameraer noen har med seg og som som filmer alt som skjer. Ut i fra det får vi fortalt alt som skjer i filmen. Alt starter litt urovekkende med mye klipp og urovekkende og forstyrrende klipp på skjermen. Etter det får vi forklart at hjernen er som en labyrint og med denne litt kryptiske begynnelsen blir vi med på en voldsom ferd inn i en tilsynelatende harmløs labyrint lignende den man finner i The Shining.

Ting starter lyst på dagen, men så begynner ting å skru seg til etterhvert som de begynner å etterforske noen fenomener. Det vise seg selvsagt at de tingene de begynner å rote seg bort i ikke er like harmløse som de tror. Og som tittelen lover så blir dette langt mørkere etterhvert. Fordi Atrocious betyr ekstremt eller sjokkerende ond, grusom eller brutal. Og etterhvert kommer dette også til syne i denne intense ‘found footage’-filmen som drar dette i en litt ny retning.

Filmen er regissert av Fernando Barreda Luna. Liker den lekne kamerastilen i filmen som typisk virring og håndholdt amatørmessig skuing med kameraet, men på en fiffig oversiktlig måte uten å irritere for mye. Synes også filmen har en bra men enkel struktur. Vi blir med andre ord med på en liten oppdagelsesferd med gjengen. Labyrinten rommer mye skummelt, også en The Ringaktig brønn og mye mer skummelt som noe som ser ut som et barn i buskene.

Det er en veldig Blair Witch-aktig stemning over filmen. Som om det er noe overnaturlig som lurer rundt neste sving hele veien. Du venter da med andre ord hele tiden på å bli skremt og lurer på hva som egentlig foregår i kulissene. Synes filmen er rimelig bra skrudd sammen og holder hele veien på illusjonen om noe skummelt som foregår i le av mørket. Det er også passe skummelt med en labyrint der man aldri helt kan vite hva rommer. Det gjør filmen ganske så skummel, selv om det ikke alltid er det mest urovekkende som skjer i bildet.

Alt i alt er dette en effektiv liten rakker av en film. Filmen er laget med enkle midler, men til gjengjeld klarer filmen å skape store illusjoner. Alt blir mer og mer intenst utover i filmen. Det gjør at nervene mine står litt i høyspenn over den urovekkende stemningen. Særlig når ungdommene beveger seg rundt i labyrinten i mørke og farer kan lure rundt hver eneste hekkplante. Liker også at filmen får til mye på antatt veldig lavt budsjett.

Og mørket og fravær av lys kan være litt av en skrekkfaktor i film, og særlig når jeg så filmen en mørk kveld. Det blir en noe klaustrofobisk thriller etter hvert som føles litt slitsom skremmende å se. Mot slutten blir det nesten for spennende og selv jeg begynner å nesten ønske filmen var over til tider på grunn av at den er ubehagelig å se og ikke vite hvor man kommer til å bli skremt. Med andre ord er dette en effektiv skrekkfilmthriller som ikke er for de lettskremte. Liker også slutten som passer godt sammen med resten av filmen. Filmen skiller seg også seg litt ut i mengden og jeg likte det jeg fikk, selv om nervene tidvis stod i høyspenn.

Terningkast: 5-

• Atrocious