Anmeldelse av Sex Education - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2019

Komedie, Drama Spilletid: 45 minutter

Sex Education: Sesong 2 - Fortsatt en favoritt

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 29.01.2020]

Netflix sin ungdomsserie om sex kom som en morsom og interessant godbit i fjor. Nå er sesong 2 omsider ankommet strømmetjenesten. Den er enda morsomere, og rollefigurene føles mer interessante i denne omgang. Nå er det de unge sin tur til å skinne på TV-skjermen.

Vi fortsetter å følge 16 åringene på skolen Moordale der kjærligheten og vennskap settes skikkelig på prøve. Hovedrollefiguren Otis ( Asa Butterfield) har fått seg kjæreste, og skolens bølle, Adam (Connor Swindells) er tilbake på skolen etter en tid i forsvaret, mens Otis´ bestekompis Eric ( Ncuti Gatwa) fortsetter å støtte Otis om det som han sliter med når det kommer til sex. Meave som tydelig hadde følelser for Otis er tilbake på skolen etter at hun ble utestengt det forrige semesteret. Jean ( Gillian Anderson) blir ansatt på skolen som skolens nye rådgiver. Det er med andre ord mye som skjer i sesong 2 av Sex Education.

En bedre historie
Sesong 2 av serien synes undertegnede er på høyde med den første sesongen, komikken er faktisk enda mer tilstede, og rollefigurene har fått enda mer dybde, i tillegg til at historien er bedre satt sammen. Den er fortsatt veldig klein, men på en god måte. Episodene er godt bygd opp der hver og en av skuespillerne får mer tid på skjermen. Spesielt Adam, som i den første sesong ikke var spesielt godt likt, viser en helt ny side av seg selv i denne sesongen, og Otis´ nye kjæreste Ola, som så vidt var innom sesong 1, er med i så og si hver episode.

Sesong 1 hadde fokus på elevene som slet med det å ha sex, og som Otis og Meave ga sexråd til. Sesong 2 har mer fokus på vennskapene mellom elevene, og at alt ikke er like lett bestandig. Otis vil gjøre alt han kan for å tilfredstille Ola, men han har tydeligvis fortsatt Meave i tankene.

For lange episoder
Sesong 1 hadde en perfekt lengde på episodene, der man ikke rakk å kjede seg. Episodene i sesong 2 er på rundt 50 minutter, det er nok dessverre for undertegnedes del litt i lengste laget. Episodene blir tidvis langtekkelig, men det solide rollegalleriet veier litt opp for det. I min anmeldelse av den forrige sesongen av serien trekte jeg frem Gillian Anderson som seriens sterkeste kort, og den rollefiguren som var mest interessant å følge. Hun vies like mye tid i denne sesongen, og når hun er på skjermen, er det fortsatt er fryd å følge henne. Det er tydelig at serieskaper Ben Taylor har lagt hovedfokuset enda mer i retning de unge. Det gjør at sesong 2 føles mer ut som et ferdig produkt.

Meave har fortsatt følelser for Otis
Meave ( Emma Mackey) var skolens bølle i sesong 1, men da de andre klassekameratene ikke likte henne, fant hun tonen med Otis. Deres forhold til hverandre ble mer og mer utforsket. De samarbeidet og tok betalt for å gi sexråd på skolen. Akkurat dette temaet er ikke like mye tilstede i denne sesongen, da Meave måtte forlate skolen på slutten av sesong 1. Så da er Otis alene. De første episodene har noen scener der Otis gir råd, men underveis i sesongen er det andre ting som står mer i fokus. Det som irriterer meg litt med sesongen, er at det fra starten av er tydelig at Otis og Meave kommer til å bli kjærester til slutt.

Heldigvis tar sesongen nye retninger underveis, og det redder mye av inntrykket. Så summa summarum er sesong 2 i hvertfall ikke noe dårligere enn sesong 1, men den sliter litt underveis, så undertegnede lander på en sterk firer på terningen for denne gang. Hadde episodene vært litt kortere, så ville jeg landet på femmeren, men for all del, det er en veldig solid og vellaget sesong.

Jeg likte veldig godt den forrige sesongen av Netflix´ sin ungdomsserie. Jeg lo og koste meg underveis, og rollefigurene var interessante å følge. Jeg hadde gledet meg til sesong 2, for det er tydelig at sesong 1 ble sett av mange abonnenter. Må si at sesong 2 ikke skuffet meg på noe som helst måte historiemessig. Skuespillerne har fått mer å spille på, og rollefigurene har fått mer dybde. Hadde episodene vært litt kortet ned, hadde sesongen  og episodene vært mer troverdig. Sesongens sterkeste kort er komikken som absolutt er på riktig plass i denne omgang. Jeg lo mer i denne, enn jeg gjorde i den forrige sesongen. Så er du interessert i en lettbent og underholdene ungdomsserie, og du likte sesong 1, anbefaler jeg varmt denne.

( Sesong 2 av Sex Education er tilgjengelig på Netflix, anmeldelsen er basert på hele sesongen )

- Sex Education: Sesong 1- Gillian Anderson er fenomenal

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Sex Education - Sesong 2
  • God Kveld Norge (TV2)
  • God Morgen Norge (TV2)

USA, Storbritannia

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Warrior Nun»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»