Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Little Women, amerikansk film fra 2019

Drama, Romantikk Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: Alle år

Imponerende fyldig og vital nyversjon av klassiker!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 30.01.2020]

Historien om de fire March-søstrene blir reflektert igjennom Jo March, søsteren som ble forfatter og som til slutt skrev boken Little Women. Hvorvidt historien fra 1868 om søstrene helt eller delvis var selvopplevd av forfatter Louisa May Alcott, vites ikke, men nå har regissør og skuespiller Greta Gerwig laget sin versjon av en stor litterær amerikansk klassiker.

Annonse:

Gerwig slo virkelig igjennom som skuespiller i Frances Ha (2012), for så raskt å vise seg som et minst like stort talent bak kamera med sin fantastiske regidebut Lady Bird i 2017. Også her satte hun Saoirse Ronan i førerrollen, og i Little Women er det hun som spiller ”fortelleren” i Jo March, søsteren som fremstår som den mest hardføre og selvstendige av dem alle.


Historien om March-søstrene er den om familiebånd, samhold, lojalitet og pliktoppfyllelse, i en familie hvis døtrene samtidig også, i forskjellig grad, akter å utfordre etablerte normer og regler, stereotypi og kjønnsrollemønstre.

I regi av Gerwig føles ikke bare historien som et feiende flott kostymedrama hvor sjarm, personlighet, visuell og filmatisk kvalitet står i høysetet, den føles også fantastisk relevant og koblet opp i mot vår egen tid, uten å føles verken for politisk korrekt eller kleint overtydelig.

Bunntonen med rollemønstre, familieplikter og etikk(ette) er uansett den mest dominerende. Samtidig blir særlig Jos kamp for å leve sitt eget liv slik hun vil, slippe å høre det evinnelige maset og gnålet om ektemann, noe som knapt kunne passet bedre også i vår egen metoo- og frigjøringstid.

Som feministisk manifest og bilde, blir derfor Little Women ikke bare en filmatisk fantastisk flott bragd hvor søstrenes historie nærmest perfekt summerer opp kvinnekamp de siste 150 årene, men Gerwig, som også står bak manuset her, tilrettelegger historien på en svært imponerende måte slik at den gir gjenklang til og blir relevant også i dag.


Effekten blir slik feiende flott. Det er svært vanskelig å ikke bli revet med her, også grunnet fantastisk skuespill av Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Laura Dern, Meryl Streep, og for ikke å glemme Timothée Chalamet som nok en gang føles helt perfekt i sin rolle, her som storsjarmøren Laurie.

Selv om det også er klassiske dramagrep som gjøres, er karakterer og historie såpass sjarmerende og dynket i menneskelighet, at søstrenes individuelle forskjeller gir en følelse av originalitet og flerfoldighet som virkelig gjør denne historien susen. Her er derfor ikke bare én heltinne å måle seg selv opp mot, men fire forskjellige! Tenke seg til dette, og tilbake på 1800-tallet, gitt! Intet mindre enn et forfattermessig sjakktrekk dette, i en bok som folket nærmest beordret en oppfølger til, noe som også kom året etter, i 1969.

Narrativt bruker Gerwig hopping i tid, mellom søstrenes barndom/ungdomstid, og frem mot nåtiden, som mer voksne kvinner. Dette føles både virkningsfullt og ikke rotete som man kanskje skulle tro. Det skaper dynamikk og en mindre ensformig forutsigbarhet som gjør at man ofte sitter og lurer på ting, for så å få svar på spørsmål og dramaturgiske spenningspunkt etter hvert.

Little Women er så spekket med godhet og verdier, fornuft og følelser at dens tidløshet er ubestridelig, samtidig som den har blitt en makeløst rikere opplevelse enn man først kanskje skulle anta. Slik Jo får fortalt fra sin forlegger at folket trenger å lese noe oppløftende i tunge tider, ja slik føles også filmen til Gerwig å funke ypperlig i sin hensikt og effekt, som film. Dette er kanskje historien om en litterær klassiker, jo da, men Greta Gerwigs 6 ganger Oscar-nominerte film står absolutt ikke tilbake som noe mindre uforglemmelig der den oser og syder av energi og vitalitet, relevans og sjarm!

(Foto/Copyright: SF Studios/Sony Pictures)




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Lady Bird - Imponerende og fornøyelig oppvekstfeelgood

Diskusjon

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.
- Romantikk - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,1 av 6 - 29 stemmer)

Kritikker i media

  • Little Women
  • FilmMagasinet
  • Filmfront
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Filmeye.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • 730.no
  • Skånska Dagbladet
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • Stavanger Aftenblad
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Svenska Dagbladet
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Krsby.no
  • Aftonbladet
  • Moviezine.se
  • Onyanserat.se
  • NovaNoirPodcast
  • Bergens Avisen
  • Cine.no
  • Nöjesguiden
  • Kulturnyheterna

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.