Anmeldelse av Dr. Mabuse: The Gambler (Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit), tysk film fra 1922

Kriminal, Grøsser, Thriller Spilletid: 242 minutter

Hypnotisøren som kynisk bruker evnene til sin egen vinning...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.01.2020]

Vi møter Doktor Mabuse som er doktor i psykologi og en mester i forkledning. Han er bevæpnet med krefter som hypnose og sinnskontroll. Det bruker Doktor Mabuse til det fulle for å bli rik. Han besøker pengespill om natten under forskjellige former og aliaser, og bruker kraften sin for å vinne på kort og finansiere planene sine. Doktor Mabuse kontrollerer og spiller etterhvert landets økonomi og ødelegger for den store fiffen. Det gjør at Mabuse blir ettersøkt av myndighetene og det settes igang en storstilt jakt på den sleipe ålen som virker å ha alt under kontroll...

Alt er basert på en roman av Norbert Jacques og er regissert av den tyske mesterregissøren Fritz Lang og er nesten fem timer lang. Det kan virke avskrekkende på noen og en hver, men filmen er såpass stødig laget at du bør se den om du liker god stumfilm og filmkunst. Dr. Mabuse er litt av et mesterverk i utformingen og en film som har gått rett inn i filmhistorien med sin hypnotiske og forføreriske fremtoning. Dette er en meget ambisiøs film og det er rart at man på begynnelsen av 1920-tallet satset på å lage en film på nesten fem timer, men folket likte dette og det førte til flere oppfølgere. Det ligger også en sterk økonomisk og politisk kritikk av samtiden filmen er laget under.

Filmen beskrives som ekspresjonistisk, men ikke like klart og gjennomført utformet som Robert Wienes ‘Doktor Caligaris kabinett’ fra 1920 som nesten er definisjonen på ekspresjonistisk filmstil. På coveret blir filmen omtalt som en skrekkfilm, men dette føles heller mer som en psykologisk thriller enn rein skrekk. Det er dog noen skrekkelementer til tider, men mesteparten av filmen er ikke særlig skremmende, selv om den kanskje var det i 1922, fordi filmen inneholder overnaturlige evner på grensen mot det okkulte.

Skuespillet er meget bra i filmen med Rudolf Klein-Rogge som den store prestasjonen som virkelig sitter i deg, langt etter at du har sett filmen. Måten han spiller Dr. Mabuse på er intet mindre enn makeløst og så klassisk at han har en nærmest hypnotisk effekt på seerne. Noe av skuespillet er litt teatralsk, men heldigvis ikke alt og filmen føles ganske stilfullt spilt i en god klassisk skuespillerånd.

Fotoet er imponerende godt for å være laget for rundt 100 år siden. Liker hvordan filmen mesterlig klarer seg på lengre passasjer uten å bruke snakketekst. Det vitner om at vi har med en stor filmskaper å gjøre. Filmen er kreativt klippet sammen med kule overganger fra scene til scene som eksempelvis bilderundinger med stort rundt som blir større og mindre for å gå bildet over i neste scene. Vi får også effekter med gjennomsiktige fjes oppå andre filmbilder og duplisering av en person rundt et bord. Med andre ord står det kreative i høysetet i filmen. Musikken er som vanlig pianoinspirert i høyt tempo med mye tangentfokus og fremprovosering av lutt lyder innimellom. Det blir også litt innslag av klokkespill og fiolin.

Dette er en svoren klassiker, men den er noe langdryg og går noe for sakte frem til tider, og det trekker jeg noe for. Likevel er det mye substans i filmen og dette fremstår som en storstilt klassiker som utvilsomt er meget godt laget for sin tid og må ha vært en stor film da den kom. Digger de mange kule scenene og situasjonene som oppstår når Doktor Mabuse er på ferde i forkledning og bruker hypnosens kraft.

Filmen begynner litt forsiktig med en falskspiller og dreier seg også mot å bli en del mørkere i andre del der det blir mer fokus på Mabuses overnaturlige evner. Tempoet øker også i den andre delen i det det blir en storstilt jakt på Doktor Mabuse. Synes også samtidig at andre del er en del hvassere enn første del og de kuleste scenene dukker også opp i denne delen av filmen.

Jeg likte filmen ganske godt og den gjorde et sterkt inntrykk på meg, selv om den var litt for lang. Spesielt er det mye kule scener mot slutten av filmen. Det gjør at jeg anerkjenner filmen som en stødig affære som filmkunstnerisk er meget sterkt gjennomført. Men det mangler noe for at jeg skal bli helt blåst i bakken, derfor får filmen ‘bare’ en sterk femmer på terningen.

- Jeg er loven - Politimann jager kjeltringer i en gjennomkorrupt by
- M - Makeløs klassiker om en barnemorder!
- Metropolis - Imponerende sci-fi-klassiker

Omtalespalte: Klassiker