Anmeldelse av 1917, engelsk (britisk) film fra 2019

Drama, Krig Spilletid: 119 minutter

Et filmatisk mesterverk

[Skrevet av: Elise, Dato: 25.01.2020]

Året er 1917, og vi følger de to soldatene Tom Blake og William Schofield på et oppdrag. Oppdraget går ut på å levere en beskjed om å avlyse et angrep, noe som også innebærer å redde Tom Blake sin eldre bror, samt 1600 andre soldater. Det er krig og et kappløp mot tiden. Hva som helst kan skje.

I rollene som Tom Blake og William Schofield finner vi Dean-Charles Chapman og George MacKay. Disse skuespillerne gir alt og leverer en realistisk skildring av to unge soldater som bærer vekten av 1600 soldater på skuldrene sine. Vi møter de i åpningen av filmen, og forstår fort at det er disse vi skal følge videre. Det er interessant å se hvordan disse karakterene utvikler seg gjennom filmen i forhold til hverandre, og hvordan det kommer til et punkt der det nesten er som de bytter roller.  Det er også en del kjente ansikt i denne filmen, blant annet Colin Firth og Benedict Cumberbatch. I 1917 er ikke bare hovedrollene interessante karakterer, men alle man møter på i løpet av de to timene har noe særegent ved seg, noe som skaper dybde i filmen.

Enkelte scener kan minne om Joe Wright sin «Atonement» fra 2007, både i innhold og utseende, men det som virkelig imponerer er hvordan hele filmen er satt sammen, komposisjonen av den. I starten av filmen følger vi karakterene, ingen klipping. Nå må det da snart klippes på en eller annen måte, tenker man. Ikke fordi det er et behov for det, men fordi det er så mange av oss som er vant til det. Men denne klippingen kommer ikke med første, og når det først skjer så legger man ikke merke til det.

Ved å gi illusjonen av at filmen ikke blir klippet noe sted, at ingen scener avbrytes eller forstyrres føler man virkelig at man er ved siden av soldatene og føler på det samme presset som de gjør; vi er der med de, vi opplever det samme. Men plutselig mot midten av filmen klippes det tydelig. Lerretet er mørkt, og publikum holder pusten. Nå kan hva som helst skje, for nå er det blitt klippet og mønsteret er brutt. Videre oppstår spørsmålet: skjer dette virkelig? Og om det så skjer, hvordan skal dette ende? Det er som både karakterene og publikum mister fotfestet, og det på en god måte.

På musikkfronten står komponisten Thomas Newman. Det er ikke første gang Newman og regissør Sam Mendes samarbeider, og de viser atter en gang at de er en god match. De har tidligere samarbeidet på filmer som «Revolutionary Road» og «American beauty».

1917 er en frisk pust av en film som setter dype spor; den gir et estetisk vakkert bilde av krig, sorg, smerte og vennskap. Den er spennende både i innhold og på det tekniske, og gir på ingen måte rom til å kjede seg.

Dette er en film som får tårer til å bygge seg opp i øynene. Ikke bare fordi den er vakker å se på, på grunn av handlingen eller av den nervepirrende og hjerteskjærende musikken, men fordi det må ha vært et utrolig sterkt og dyktig team av mennesker bak denne filmen, for den er virkelig et filmatisk mesterverk som anbefales på det sterkeste.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- Veien til fortapelse - Mafiafilm med Hanks som 'bad guy'
- American Beauty - Storartet drama om glansbilder

- At noe så stygt, kan bli så vakkert...!

- Krigsfilm - Les flere.

• London Evening Standard
  • Daily Mail (UK)
  • Weboughtablog.com
  • Heraldscotland.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Flickeringmyth.com
  • MovieFreak.com
  • Krsby.no
  • Oneroomwithaview.com
  • Observer (UK)
  • Scotsman
  • The Sun (UK)
  • The Mail on Sunday (UK)
  • Fotogramas
  • New Zealand Herald