Anmeldelse av Rambo: Last Blood, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

Rambo: Last Blood - Trailer 30.05.2019

Avslutningen for en stayer i actionbransjen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.01.2020]

Vi følger en pensjonert John Rambo som kom tilbake til familiegården i Arizona. Men etter at faren til Rambo døde overlot han gården til en meksikansk familie. Denne familien har Rambo junior blitt veldig glad i det siste tiåret. Det er derfor stor oppstandelse for Rambo når husets datter, Gabrielle, plutselig forsvinner. Alle spor leder til noen skumle karer i Mexico som ikke har fart fint med henne. Det gjør at Rambo på nytt må ta av seg silkehanskene og forsøke å få henne trygt hjem igjen, men oppdraget skal vise seg å være alt annet enn enkelt, selv for den gamle ringreven...

Filmen begynner med stor dramatikk i en ganske kul åpningscene med mye kul filming og actionorientert fortellerfokus i bildet. Men etter dette roes det hele en god del ned. Det er en egen nostalgisk stemning når rambomusikken finner sin vei ut av høyttaleren og inn i mine spisse ører og da er det nesten så øyekroken min får en liten tåre som ligger klar. Det fordi det begynner å bli en del år siden forrige film og fordi at jeg vet at dette er kanskje siste gang vi møter Rambo på kino i en ny film.

Stallone er fremdeles ganske greit som et actionblikkfang. Synes han ofte er litt undervurdert som skuespiller på grunn av sine mange lette actionorienterte helteroller. Stallone er tross alt 68 år gammel og filmen heter Last Blood, som er et ordspill som er ymtet på undertittelen til første film i serien fra 1982. I hver Rambo-film er det et nytt miljø som skal utforskes og denne gangen er det faren rundt de meksikanske menneskehandelen, og alt den elendigheten som det fører med seg, som er senter for oppmerksomheten.

Filmskaperne forsøker å nå ut til følelsene mine. Det er en reise som er litt jokerpreget for mange med utrolig mange klisjeemsssige bjørnefeller som ligger å lurer rundt hver sving. Og noen ganger drar filmen for mye på rundt følelsesregisteret. Ja, til og med mer enn filmen klarer å håndtere, og da tror jeg ikke helt på det jeg ser, men skjønner at det var meningen å skape en Rambo som også viser følelser og ikke bare driver med soldatsaker.

Det er litt lavt tempo i begynnelsen. Og dette begynner veldig utypisk en Rambofilm å være. Og det beror seg på at filmen har mer drama i seg enn de tidligere filmene etter den første. Første film var jo en dramapreget actionfilm som hadde en god del mer substans i seg enn alle de andre filmene til sammen. Dette handler også om John Rambos som er blitt fredelig, men adoptivdatteren klare å dra den gamle sirkushesten inn soldatmanesjen igjen en siste gang i et forsøk på å redde henne.

Rundt 40 minutter inn i filmen begynner dette å sirkle seg inn på gamle Rambo-trakter igjen. Det vil si at dette blir en slags Rambo-versjon av Liam Neesons Taken fra 2008. Og Rambo er selv mer 'bad ass' enn Neesons rollefigur var i sin film. Det vil si at han er så hard og brutal som man kan være i en A-preget Hollywoodfilm med noen nasty scener med bein ut kroppen og blodet som spruter. Og fra actionen og spenningen begynner, ser aldri filmen seg bak skulderen igjen, og da kjenner vi igjen at dette er en Rambofilm med relativt godt driv.

Jeg likte ikke denne filmen like godt som forrige film, som jeg mener er litt undervurdert i forhold til å være en hard actionfilm som leverer stødig i underholdningens og rettferdighetens tjeneste. Men Rambo 5 har noe for seg synes jeg. Særlig når den har rundet den litt for ‘idylliske’ starten og actionen, hevnen og den harde actionunderholdningen setter inn. Og selv om oppbygningen er noe enkel, så har dette sine stunder, selv om dette aldri blir i nærheten av kvalitet som kunne tilsi saker verdig for det store manusreset for den gyldne Oscarstatuetten.

Filmen er regissert av Adrian Grunberg, som er kjent for actiondramaet Get the gringo fra 2012, med en annen sliten actionstjerne, nærmere bestemt Mel Gibson, i hovedrollen. Reint filmteknisk er den femte Rambofilmen noe ujevn. Noen scener er godt laget og med godt fotoarbeid, imens andre scener er mer uinspirerende med lite gnist og friskhet i seg. Men filmen er absolutt inne på noe når actionen setter inn og drivet blir høyere. I tillegg til å ha elementer av Taken, så har dette også et snev av en voksenversjon av Alene Hjemme i seg, uten noen form for medfølgende julefølelse, men nok av feller som selv ville fått lille Kevin til å bli stolt av hva gamlefar klarte å stille opp med.

Jeg synes jeg regissør Grunberg klarer seg bra og får dette til å bli en ganske grei opplevelse alt i alt. Det er kanskje litt for mye store tårer og lette følelser for de som er litt var for slikt, men om du lar deg rive med av gammelt blod, er dette kanskje akkurat filmen for deg. Jeg selv syne filmen står til en svak firer på terningen.

Dette blir brutalt nok for Hollywoodfilm å være, selv om filmen ikke klarte å trigge høyeste aldersgrense i Norge som den forrige filmen gjorde, og det er litt rart fordi dette er meget blodig og kanskje i overkant for en stakkars 15 åring, men det er definitivt hardere tider i filmsensuren nå for tiden. Men det er i alle fall en del action som kommer snikende mot midten av filmen og utover som leverer varene.

Så er du kanskje litt spent på hvordan det hele ender? Jeg skal ikke avsløre noe annet enn at du får mye av det du forventer av en Rambofilm, og med en litt bedre begynnelse og et mer gjennomført manus, kunne dette vært hevet en del hakk. Likte også nostalgitrippen tilbake til de foregående filmene med rulleteksten. Det skapte en siste lille farvel og en passe verdig avrunding på hele sagaen om en av de mest markante og lett gjenkjennelige actionhelter i filmhistorien.

Terningkast: 4-

- Rambo - Rambo tilbake fra pensjonisttilværelsen
- Rambo 3 - Middelmådig og usannsynlig krigsaffære
- Rambo 2 - First Blood Part 2 - Typisk 1980-talls klisjeaction
- Rambo - First Blood - Klassisk dramatisk actionthriller

- Get the gringo - Hardbarka gjensyn med Gibson

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- DVD / Blu-Ray - Les flere.

• Rambo: Last Blood
  • Matt's Movie Reviews
  • The Straits Times (Singapore)
  • FILMINK (Australia)
  • Filmfrosk (Youtube)