Anmeldelse av James Bond - Goldfinger, engelsk (britisk) film fra 1964

Action, Thriller, Eventyr Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

Den beste Bondfilmen for sin tid!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.08.2009]

Aurie Goldfinger har enorme verdier i gull som han mest sannsynlig har skaffet seg på uærlig vis. Det blir James Bonds oppgave å etterforske hvordan han skaffer seg gull og frakter det ut av landet ubemerket. 007 står foran sin største oppgave til nå mot denne luringen som har mange triks i ermet...

Goldfinger er en luring uten sidestykke. Han elsker å vinne i alt han foretar seg og skygger ikke banen for å jukse uhemmet for å nå sine mål. Selv når han spiller noe så uviktig som et lusent kortspill har han kikkert på motstanderens kort slik at han vinner lett. Lettere blir det ikke for James Bond når Goldfinger har den utrolig oppvaktsomme, sterke og alltid så treffsikre butleren, Oddjob, som treffer alt han sikter på med sin dødelige hatt...

Dette er den tredje filmen om James Bond som bygger på Ian Flemmings syvende bok med samme navn som filmen. Filmen blir fortalt med en virkelig spennende og fascinerende handling. Her får vi damer som blir malt i gull slik at de dør, atombomber, utrolig tøffe biljakter og masse gadgets. Og som ikke det var nok må Bond virkelig holde seg i trøyen for å holde seg til oppdragene sine når han passerer fristende pene damer.

Sean Connery har fått inn karakteren James Bond og spiller rollen til fingerspissene. Hans motstykke og skurk i denne filmen blir spilt av Gert Fröbe som lurendreieren Goldfinger. En artig rolle gir også Harold Sakata i gorillaen Oddjob. Ingen Bondfilm er komplett uten damer her får vi møte et helt kobbel av dem, de mest profilerte er Shirley Eaton, Tania Mallet og Honor Blackman. Til sist kommer også den klassiske besetningen som består av Bernard Lee som M, Lois Maxwell som Moneypenny og Desmond Llewelyn som Q.

Filmen har sjarm og er virkelig spennende. Bond bestiller sin første Martini, Shaken, not stirred. Dette er en film som faller i smak på flere plan med tøffe skurker og en solid historie. Selv filmmusikken er veldig Catchy, man tar seg selv i nesten nynne med flere ganger. Noen Bondfilmer er litt utdatert eller innehar dårlige effekter for vår tid, Goldfinger har tålt årenes løp utrolig godt til å være fra 1964. Filmen overgår sine forgjengere lett og seiler opp som film som er noe av det ypperste Bondserien kan by på sammen med Casino Royale.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra

- James Bond - Mannen Med Den Gylne Pistol - Litt under par
- James Bond - Å Leve og la dø - Roger Moores første Bond-film
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• nationen.dagenstv.com

Storbritannia, USA

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.