Anmeldelse av The Curse of La Llorona, amerikansk film fra 2018

Grøsser, Thriller Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

Gjesporama

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 10.01.2020]

The Conjuring-universet er blitt utvidet med filmer om Annabelle og The Nun, men nå også om den mellomamerikanskinspirerte historien om La Llorona. En «skummel» dame som ute etter barna dine! Skrekk og gru… hvor feilslått denne spin-offen viser seg å være. Har du sansen for de andre filmene i dette skrekk-universet, så er nok dette runden hvor du bør rekke opp hånden og si ifra at du står over. Ellers står du foran en skuffende filmopplevelse.

Etter å ha assistert politiet i en sak hvor en mor er beskyldt for å skade barna sine, blir verdenen til barnevernsarbeideren Anna (Linda Cardinelli) snudd opp-ned. De to barna hun reddet fra det farlige hjemmet sitt ender opp døde i en nærliggende elv, før mystiske ting begynner å skje i huset og mot barna hennes. Det går rykter om en historie om en død dame som drepte sine to egne bør og som nå er på evig søken etter to barn hun kan gjøre til sine egne – i etterlivet. Er det selveste La Llorona som ønsker å ta barna fra Anna, eller er det hun som er i ferd med å bli gal?

Jeg skal ikke utbrodere spesielt mye om universet som omkranser den friske og gode «The Conjuring» fra 2013. Det eneste jeg vil si er at den har sørget for at det kommet flere lignende filmer, gjerne med karakterer og rollefigurer som springer fra den ene til den andre filmen. Dukken Annabelle hadde en helt ålreit film i den første spin-offen, men verken nonnen eller La Llorona har vist seg å være i nærheten av kvaliteten på originalfilmen som startet det hele.

Problemet til «The Curse of La Llorona» er i hvert fall ikke at den ikke er bra nok laget, for her synes jeg filmen klarer seg utmerket. Den ser, føles og høres ut som en god skrekkfilm skal gjøre, uten at jeg føler at det bidrar til å overskygge filmens fortelling. De er alle tekniske gode hjelpere som legger et godt grunnlag for at det skal se og høres bra ut, noe den da så absolutt gjør. Det er en fin dynamikk i lydsporet som gjør at man får servert uhyggelig stemning der hvor det passer seg, men at man aldri har problemer med å forstå dialogen eller sliter med å distansere lyder og musikk i de scenene hvor de har fylt opp kvoten med audiovisulle skremmetriks.

Dessverre så er aldri filmen god nok til å gjøre at man får en helhetlig god opplevelse. Historien er litt uinteressant og dynket såpass mye i klisjébøtta at det ikke slutter å dryppe. Det er null overraskelser å spore, for ved hver scene man ser så forklarer den så mye at man ikke trenger å se mer til slutt. Man vet hvordan det ender, hvem som overlever og omtrent hvordan alt vil gå. At den også velger å ta enormt mange snarveier der hvor den burde tatt seg bedre til å forklare omstendigheter eller ting i dialogen, sier mye om filmen. Den virker blottet for selvtillit og gir seg aldri en god nok sjans til å få utbrodert de små detaljene de forklarer om rollefigurer eller ved historien. Det er faktisk overraskende, i negativ betydning, at filmen stadig legger opp til noe, men så etterlater tråden fordi det dukker opp noe annet den synes er mer spennende. Tålmodighetsnerven til en to-åring er mer utviklet enn hos denne filmen. En annen merkelig ting er at den velger å vie mer tid til de tingene som egentlig ikke trenger videre forklaring. Og det gjør filmen tung, og den føles da også meget langtekkelig selv om varigheten, sjangeren og originalmaterialet fra de gode filmene i universet sier noe helt annet. Dette kunne og burde vært bedre. Terningkast to.

- Annabelle Comes Home - Annabelle vil skremme få.
- The Nun - Nonnen som ikke maktet presset og forventningene
- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke
- The Conjuring - Nymotens skremsel i gammel innpakning

- Hun kommer med grenseløs ondskap...

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray