Anmeldelse av James Bond - From Russia With Love, engelsk (britisk) film fra 1963

Thriller, Action, Eventyr Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Følger greit opp

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.08.2009]

Bond er ute etter et spesielt avkodingsapparat. For å forsøke å få fatt i dette lokkes han inn i en åpenbar felle. Her gjelder det å være veldig forsiktig...

Filmen begynner med at en agent for terrororganisasjonen SPECTRE myrder en mann med James Bond maske. Dette er leddet i trening for James Bond skal nedkjempes ved alle midler. SPECTRE lager en plan for å drepe Bond og den er laget så åpenbar at motparten vet det er en felle, og det er nettopp meningen også. Ved å tilby et møte mellom Bond og den russiske agenten Tatiana Romanova. Der skal hun overrekke det spesielle russiske avkodingsapparatet, som James Bond sin organisasjon har forsøkt å slå kloen i en årrekke, mot å få en ny tilværelse vesten.

Bare to år etter den første filmen er James Bond tilbake med et nytt farlig oppdrag. Filmen bygger på boken før første film av Ian Flemming ved navn 'From Russia With Love', første gang utgitt i 1957. Filmen forsøker å holde seg på samme linje som første filmen bare med mer av alt som kan være spennende. Her får du mer action og mindre drama. Musikken er framdeles den samme velkjente som vi er blitt kjent med i første filmen.

Vi blir introdusert for en ny karakter i Bonds organisasjon og det er Q som har vært trofast innslag i hver film siden. Og med ham får vi de tekniske 'dippeduttene' inn i James Bond filmene. Her får vi blant annet en koffert som eksploderer hvis den ikke åpnes på korrekt måte.

Sean Connery er god i rollen som Bond. Og tradisjonen tro finner vi også en del damer i filmen, her spilt av Eunice Gayson og Daniela Bianchi. Dette er en James Bond film som ikke skuffer, men som heller ikke briljerer nok synes jeg. Skurkene er fæle og går under dekknavn som Number 1, 3 og 5. Actionen er storslått for sin tid. Alt i alt er dette en underholdende og fullt severdig film. For en James Bond-fan er den nok mye mer enn bare det.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

• Sky.com
  • Viewsfromthesofa.com

Storbritannia

Engelsk, Russisk, Tyrkisk

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.