Anmeldelse av Lazarescus død (Moartea domnului Lazarescu), rumensk film fra 2005

Komedie, Drama Spilletid: 150 minutter

Pasienten som ikke blir behandlet med respekt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.01.2020]

Vi møter Lazarescu. Han er en ensom alkoholisert rumensk mann som bor i et nedslitt leilighetskompleks i Bucuresti. Etter å hatt vondt i magen og hodet i flere dager tar han kontakt med sine naboer. De lar ham legge seg på sofaen deres og ringer en ambulanse. Når ambulansen kommer, blir han kjørt fra sykehus til sykehus. Det gjør at han sakte men sikkert svinner hen, og uten at noen bryr seg om ham. Problemet er at han trenger en hjerneoperasjon, men dessverre er det ingen som er villig å ofre noe for den gamle alkoholikeren. Og det gjør at livet går mot slutten for Lazarescus på en meget trist måte...

Jeg var helt blank for hva denne filmen skulle handle om og gi meg. Det hele handler om en pasient som ikke blir tatt seriøst og blir behandlet med den respekten han fortjener når han er syk. Det hele føles som en viktig stemme om en ‘ubetydelig’ mann som ingen sykehus vil bruke hverken tid eller penger på. Og så er Lazarescu uheldig med at det har skjedd en stor ulykke i byen hans denne dagen og det gjør at sykehusene har mye å bryne seg på og lite kapasitet denne lørdagskvelden. Vi merker at dette nok er ment som en kritikk til det rumenske helsesystemet, selv om filmen ikke sier det direkte.

‘Lazarescus død’ har et meget dokumentarisk preg med håndholdt kamera og med et røft naturlig preg på bildet som passer sammen med den naturlige stilen i filmen. Skuespillet er også skamsolid i alle ledd. Filmen er skapt uten å hoppe noe særlig i tid og alt skjer mer eller mindre i sanntid. Dette virker veldig hverdagslige saker som et ekte drama om livet eller slutten på det som i dette tilfellet, som ikke er noen spoiler ut i fra filmens tittel. Men veien til døden er en meget grufull, uverdig og smertefull opplevelse. Vi får se at legene er hovmodige og er bare opptatt av at han har drukket mer enn å hjelpe ham.

Filmen er også meget lang med sin rundt to og en halv times spilletid, og selv om filmen går sakte frem, føles den interessant og altoppslukende hele veien. Det fordi jeg blir berørt av filmen og det den presenters. Det er jo vanskelig å ikke ha medfølelse med syke personer og dette føles på en måte litt trist med hvordan helsesystemet i Romania fungerer. Det er også en ganske sort humor som liver opp noe av inntrykket i det ellers så tunge materialet. Liker også den nedstrippede stilen i filmen som passer utmerket sammen med resten av materialet.

Regien er ved den rumenske regissøren Cristi Puius. Han overbeviser virkelig med denne prisbelønte filmen. Dette er en film som gjør noe med deg å se, og det hele er mesterlig dramatisert. Det er vemmelig å se hvordan legene behandler Lazarescu som et stykke kjøtt og ikke tar ham seriøst, og prioriterer andre, selv om situasjonen er at han egentlig ligger for døden. Vi får se sårbarheten til et menneske med problemer som ikke har hatt livets beste reise og brutalt og ubamhjertig får lide for det. Dette er omtrent som å se en dokumentar og du føler det nesten som du er tilstede med Lazarescu hele veien. Sykehusscenene fra akutten er bunnsolid laget og det skaper et veldig autentisk atmosfære i filmen.

I det filmen begynner, tenker jeg at dette kommer til å bli langdygt, men det er en helt spesiell stemning i filmen som fanger den man møter i virkeligheten. Det er alt i fra bilde til lyd for å fange atmosfæren av det å være på et sykehus og hos legen. Vi mangler bare luktene så hadde dette vært helt komplett. Dette er stor filmkunst fra ende til annen, og med et aktuelt tema som de fleste kan relatere seg til. Det er veldig seriøse saker, men som gjennom den mørke humoren blir mer spiselig. Vi kommer tett på historien og det filmen gir oss vokser virkelig på oss utover i filmen. Filmen er også helt uten kritikk til noen, den bare skildrer hva som skjer. Og det er det som gjør denne filmen så god. Det er kun deg som seer og filmen som tilbringer tid. Og dette er et filmdokument som sier mer enn 1000 ord og føles som en viktig film i kampen for helsesystem som bryr seg om pasientene.

- Sieranevada - Krevende og velspilt rumensk sosialrealisme

Omtalespalte: Utenfor Hollywood