Anmeldelse av White Chicks, amerikansk film fra 2004

Kriminal, Komedie Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 11 år

To fargede går undercover som hvite rikmannbabes

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.01.2020]

Kevin og Marcus Copeland er brødre og FBI-agenter. De har hatt en del misslykkede oppdrag, og får en siste sjanse til å gjøre opp for fortidens feil. Deres oppdrag blir å beskytte to smellvakre millionæravringer. Men heller ikke dette går som planlagt når en ubetydelig ulykke gjør at arvingene nekter å vise seg på det kommende sosietetsarrangementet. Dermed må Marcus og Kevin gå undercover som å de to unge unge hvite kvinnene og infiltrere deres sofistikerte miljøer. Det er duket for mye forviklinger...

Jeg er en morofyr som liker å se det humoristiske i alt, også filmer. Derfor tenkte jeg at jeg skulle gi ‘White Chicks’ et forsøk. Det første som møter meg i filmen er en meget tullete undercoverscene der to fargede agenter spiller to creazy spansktalende eldre karer som snakker tøysete og synger kjente spanske sanger på en veldig absurd måte. Scenen er litt krampaktig skapt og treffer ikke helt like godt på humoren som jeg hadde håpet på. Og resten av filmen er litt i samme gaten, nemlig litt ‘overgjønet’. Det er flere andre kjente profiler med i filmen, som Jennifer Carpenter fra Dexter og komediestjernen Terry Crews.

Konseptet for filmen er svært lignende som “Big Momma's House”, bare med to agenter istedet for en, og med to damer som skal være pene og en bestemor. Med andre ord er det ikke så mye nytt å skrive hjem om i ‘White Chicks’. Og når i tillegg hele filmen bare har dette konseptet å komme med, så er det ikke rart at noen varsellamper begynner å lyse. Og når humoren i filmen må være superkrampaktig for å veie opp for manglende manuselementer, så synes jeg dette føles litt grunt til tider.

Wayans-brødrene har mye humor i seg, men dessverre spiller de ikke i de beste filmene. De blir ofte tildelt prosjekter som er av det veldig plumpe slaget, og det er også ‘White Chicks’. Og da blir det opp til Wayans-brødrene å redde stumpene til filmen, og det klarer de innimellom, men de får ikke mye nok humor å spille på til at dette lyser ut i mengden. De har dog mye sjarme og har et morsomt fjes, som de får en del ut av, selv om de ikke fremstår som de aller beste skuespillerne. De har nemlig en tendens til å overspille en del og som jenter er de rett og slett hverken morsomme eller troverdige på noe vis, mye på grunn av den unaturlige stemmen. Da skulle de heller lært litt av eksempelvis Robin Williams fra ‘Mrs. Doubtfire’.

Regien er ved en annen Wayans, Keenen Ivory Wayans. Han regisserte også den langt mer populære ‘Scary Movie’ fra 2000. Han står også for det alt for grunne og typiske manuset som er så fult av steriotyper at jeg nesten spyr. Jeg liker dog Terry Crews rollefigur best i filmen, og ‘schwarzenegtro’-scenen på stranden var faktisk det morsomste innslaget i filmen i sammen med sangscenen med bilsangscenen til Terry Crews. Crews er dessverre kun en birollefigur i filmen, men redder en del av inntrykket og når han er på skjermen ler jeg faktisk greit av filmen og smiler. Og det sier litt om det skrøpelige resultatet til regissør Wayans. Han stoler nok litt for mye på sine brødres prestasjoner, og det var sikkert mye morsommere på settet når de skulle lage filmen enn det faktiske resultatet.

Jeg liker mange komedier med dumme rollefigurer, men når to FBI-agenter går undercover som to hvite jenter, så er det ikke så troverdig at de glemmer seg, drar ned buksen og sier ‘kiss my black ass’. En del av disse scenene er utrolig flaue og umorsomme. Når Wayans-brødrene skal spille unge, hvite kvinner, drar de konstant for mye på. De ser også utrolig kunstige ut, som en plastisk operasjon som har gått utrolig galt. Det gjør at jeg nesten drar meg i håret. Skal vedde på at det nesten bare er barn som liker denne filmen, da hele fremtoningen er veldig tregnefilmaktig med overspilling deluxe. Og som om ikke det skulle være nok så er det også sneket inn en god del toaletthumor, som virkelig ikke passer inn.

Dette var virkelig ikke allverdens. Filmen holder på å falle helt sammen da Terry Crews kommer inn å redder mye av inntrykket med sin komiske fremtoning. I min mening er ikke Wayans-brødrene morsomme nok til å føre filmen. De spiller ikke godt nok som damer og stemmen deres er så utrolig tilgjort at jeg nesten gremmes. Filmen føles også alt for lang med sine nesten to timer på spilletiden, som minst føles som en halvtime for mye. Det blir mye nødscener i filmen som dansescenene og en rekke andre innslag for å fylle tid.

- Scary Movie 2 - Scary Movie 2 er mye svakere enn man forventer
- Scary Movie - Scary Movie er tidvis genial med sine fungerende parodier

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• White Chicks
  • Filmlisten.no

Revolution Studios, Wayans Bros. Entertainment, Gone North Productions Inc.