Personvern og cookies

Filmfront.no er ansvarlige for dine data. Vi bruker coockies for å logge inn og innhente samtykke.

Vi bruker tredjeparts Cookies for:
- Høre podcast med Spotify
- Streamingwidget til Justwatch for å vise om hvilke streamingplatformer en film er tilgjengelig på.


|
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Danger: Diabolik, italiensk film fra 1967

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 105 minutter

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Kul 1960-tallsfilm om stortyven Diabolik

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.01.2020]

Alt handler om en kriminell supertyv ved navn Diabolik. Han planlegger et storstilt kupp for kjæresten Eva Kant. Men det er ikke enkelt fordi Diabolik er sterkt ettersøkt. Han forfølges konstant av inspektør Ginko, som også driver utpressing av gjengangeren Ralph Valmont. Alt er ment for å ha en sjanse til å fange Diabolik for ham. Da gjenstår det bare å se hvem som sitter igjen med det lengste strået. Det som i alle fall er sikkert er at Diabolik pleier å være et lite skritt foran de som forfølger ham, men holder det hele veien?

Filmen er laget som en actionfilm basert på den italienske tegneserien ‘Diabolik’ av Angela og Luciana Giussani. Dette var mitt første møte med Mario Bava som regissør. Trodde filmen skulle være en skrekkfilm, men der ble jeg virkelig tatt på sengen for det som skjuler seg under panseret på filmen er noe helt annet. Dette er en veldig kul sekstitallsfilm som oser ut av deilige detaljer i fra alt denne herlige tiden hadde å by på. Alt er nemlig nesten en fullblods agentaktig film, i omtrent samme segment som James Bond-filmene, med skurker av det maskerte, kule og eksentriske slaget.

Filmen begynner fantastisk. Du får fra første stund en beretning om en sofistikert og ufangbar supertyv som er av et helt annet kaliber enn vår alles stakkarslige, norske Olsenbanden. Liker hvordan manuset også er utformet med masse kule krumspring, men det beste av alt er hvordan all den kule actionen er skrudd sammen i en film med høy intensitet og masser av driv i omtrent den heftigste ‘katt og mus’-leken jeg har sett på film i samme periode.

Jeg må si jeg nesten ble litt forelsket i hvordan Bava klarer å lande filmen som er langt mer gjennomført enn selv mange offisielle Bond-filmer. Og det til tross for at filmen ikke egentlig er en agentfilm, men heller en ‘fakke en skurk’-film, men skurkene er ganske lik i utførelse som James Bonds mange skurker. Og Adolfo Celi som er velkjent for sin rolle i James Bond, setter også sitt preg på denne filmen. Damene er vakre og elegante og bilene stilfulle og heftige. Og det er også bra gadgetsføring blandt skurkene.

Spesialeffektene er også ganske kule i filmen og meget kreative. Fiffig hvordan filmen bruker tusjing av et kart på samme måten som vi hadde brukt datagrafikk i dag. Og det er flere ganger at det er tegnede effekter med stor suksess som gir filmen et praktfullt preg som passer som hånd i hanske med tiden filmen er laget under og selve looket filmen. Vi får også en del scener som bruker en slags green-screen-effekt, men heller klipper ut bildet bak.

Fotoet er kreativt utformet med filming i speil i biler og lignende. Kjørescenene er også spenstig filmet. Liker kameraføringen i filmen og gjennomføringen av scenene som føles ultra klassisk. Digger de mange forsøkene på å fortelle en visuell historie. Det er alt fra elskovscenen i et rom fult av penger til andre fiffige påfunn som skaper en helhet i produksjonen. Filmen er meget 1960-talls med sjarmfult mange påfunn som undertegnede elsker å oppleve. Filmmusikken er også særdeles vellykket hele veien, skapt av ringreven Ennio Morricone. Han har klart å lage en sekstitallsmiks som preger filmen og gir akkurat den rette og lette sekstitallsviben og stemningen på filmen.

Konklusjon
Alt i alt er dette en tilfredsstillende film. Det er dog en del logiske brister i filmen som får meg til å ikke gi filmen de beste terningkastene. Særlig er det en del mot slutten som ikke henger helt på greip, og det gjør at jeg trekker en del, men likevel ikke mye nok til at jeg ikke liker filmen, som nærmest begynner prikkfritt frem til godt over midten ut i filmen. Slutten føles med andre ord litt billig, men langt på vei er dette en meget oppfinnsom og kul actionfilm som gjør sine saker mye bedre enn jeg hadde drømt om på forhånd. Særlig alle de små kule dosene du får med sekstitallsdetaljer og praktfulle filmtekniske grep som gjør at filmen tidvis nesten føles som en million dollar.

Terningkast: 4+




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- A Bay of Blood - Menneskets råe og brutale natur går i arv!
- Kill, Baby... Kill! - Stemningsspekket spøkelsesklassiker
- Knives of the Avenger - Shane i vikingtidinnpakning
- Blood And Black Lace - Stilfull og genreførende klassiker fra Bava
- Black Sabbath - Tre historier om skrekk og gru...
- The Girl Who Knew Too Much - En fryd av et Giallo-spirende thrillermysterium
- The Mask of Satan - Stilfull og uforglemmelig regidebut av Mario Bava

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,9 av 6 - 23 stemmer)

Kritikker i media

  • Danger: Diabolik
  • Filmgal.org
  • SFX Magazine
  • Filmdagbok.no
  • TVguide.com
  • Ozus' World Movie Reviews
  • Qnetwork.com
  • Eyeforfilm.co.uk
  • Mountain Xpress
  • Filmfront
  • Chicago Sun-Times
  • Zap2it.com
  • efilmcritic.com
  • EmanuelLevy.Com
  • The New York Times

Land:

Italia, Frankrike

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Marianne Productions, Dino de Laurentiis Cinematografica

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Den første julen i Skomakergata»

 

«There's Something in the Barn»

 

«The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk