Anmeldelse av 6 Underground, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Komedie, Thriller Spilletid: 127 minutter

Popcornbadet Bay-action på Netflix!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.01.2020]

Vi følger milliardæren One som ønsker å gjøre gode ting for folk. Han har gått til det drastiske skritt å forlate denne verden etter en flyulykke. Men i virkeligheten har han gått undercover og rekruttert fem døde spesialister som sammen med ham skal gjøre gode gjerninger i verden som skal rette opp i alt det som er galt med verden. Det at de alle er for offentligheten døde skal gjøre at de går helt under radaren og ingen vil kjenne dem igjen. Det er duket for en actionfylt omgang med gode gjerninger i det de seks spesialistene må presse seg til det ytterste for å klare å fullføre sine oppdrag...

Konseptet er i utgangspunktet litt småkult, men manuset burde vært mer gjennomarbeidet. Hele teamet operer under nummer og der målet alltid er viktigere enn teamet som må tolerere å bli overlatt til seg selv om ting ikke går som de skal. Teamet består av kule damer og smarte menn med store og forskjellige ferdigheter. Men dette mangler en skikkelig historie og filmen er også svært lett og typisk i alle områder. Det gjør at filmen føles veldig klisjemressig og at ting glir for glatt og du får en film som både føles typisk for en film rett på streaming i det at den er så lett sett og lett glemt.

Synes også filmen er supertypisk for regissør Michael Bay å være. Vi kjenner igjen hans måte å lage filmer på og her har han fått frie tøyler av Netflix til å lage denne filmen. Nå er ikke jeg den største fan av Bay, men skal innrømme at jeg likte klassikeren 1990-talls-klassikeren ‘The Rock’ ganske godt. Men dette er langt mer gjennomsnittlig og ikke noe jeg kommer til å huske Bay for på noen som helst måte. Og det hjelper heller ikke at dialogen i filmen er slørlett som og nærmest mer som en vits å regne.

Filmen er full av action og med veldig mange klipp i enkelte scener og sekvenser. Spesielt kommer det til syne i bilkjøringssekvensen to minutter inn i filmen. I mine øyne blir dette kanskje for mye av det gode og sammen med det typiske, overdrevne, tekniske lydbildet som minner om det man får i Transformers som er laget av samme regissør, så får du litt av en totalpakke i ‘folkelig’ blockbusteraction. Fotoarbeidet i filmen er tidvis veldig kult. Særlig åpningen med et lite propellfly over grønt vann og kule brune fjellformasjoner, men i lengden blir dette en pakke som jeg nesten blir litt sliten av å se på.

Skuespillerne er også typiske for å treffe de store massene med det store trekkplasteret Ryan Reynolds i front, kjent fra filmer som ‘Deadpool’ og ‘Buried’. Du får også presentert populære Dave Franco i denne pakken, men uten at skuespillerne presterer å sette veldig preg på filmen. Samtidig klarer ikke filmen helt å treffe meg skikkelig. Den er dog tidvis litt kul, men jeg klarer ikke helt å engasjere meg skikkelig i filmfortellingen. Dette virker rett og slett for rotete og kaotisk presentert, nesten som man dekker over at filmen egentlig ikke har så mye å komme med.

Det blir også noe tid for humor mellom slagene som da Spice Girls: ‘Wannabe’ strømmer ut av høyttaleren i en bilscene i et humoristisk nostalgipoeng som det er flere lignende av i filmen, og også noen filmreferanser som fungerer. Og filmen er litt kul, morsom og underholdende innimellom, men plottet er alt for tynt og gjennomhullende dårlig. Det gjør at man aldri bryr seg katten om rollefigurene. Og da er det bare actionen som filmen har å lene seg på og den er til gjengjeld godt laget, men ikke helt den vinneren jeg hadde håpet på forhånd. Men ja, dette er superpopcornaktig, og ja dette er bra påkostet, men nei dette er ikke en storfilm som vil bli noe mer enn det bare folk ser og det er det. Med andre ord er filmen mer ‘folkelig’ enn ‘kunstnerisk’ på alle plan.

Alt i alt er dette en helt ok film å se når julen har lagt seg og du trenger en tanketom kveld sammen med gjengen. Ikke forvent deg for mye, så blir du ikke skuffet. Det hadde også vært bedre om filmen hadde vært litt kortere og mer intens, fordi når spilletiden kryper over to timer, så blir dette litt langdrygt og alt hadde tjent på å vært minimum en halvtime kortere. Med andre ord er dette veldig typisk Michael Bay på de fleste måter, men ikke noen vinneroppskrift denne gangen, men om du elsker det andre som Bay lager, er dette grei skuring. Filmen er meget godt teknisk laget og ser ganske flott ut i mange scener.

Men når filmen bare har action å skilte med, så bør den være eksepsjonelt god for å veie opp, og dette er ikke i nærheten av å være en film laget i samme åndedrag som eksempelvis mesterverket ‘Mad Max: Fury Road’, som også er en actionfilm med lett plott der actionen spiller virkelig hovedrollen. Men selv om ‘6 Underground’ er ganske midt på treet, er den nok litt kul for tenåringer og folk som liker godt mye action. Dette kan være litt av en jokerfilm og en okei film for den rette målgruppen og har noen kule øyeblikk å by på innimellom. Digger scenene rundt penthouse-leiligheten i skyskraperen rundt halvveis i filmen. Disse gjør filmen langt kulere og gjør at jeg faktisk begynner å få opp litt entusiasme rundt det jeg ser og at filmen ikke bare opererer i 'gjennomsnaittsland'.

- Transformers 5: The Last Knight - Fremdeles eyecandy, men man blir sliten, så sliten.
- 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi - Krigsaction med høye smell og mye ødeleggelse
- Transformers 4 - Kan det BLI større nå?!
- Pain & Gain - Regissør Michael Bay leker auteur
- Transformers 3 - ADHD-action!
- Transformers 2: De beseirede slår tilbake - Overmektige metalldoninger slår deg knockout!
- Transformers - Robotane er sjølve rosina i pølsa
- The Island - Kult konsept og interessant start
- Bad Boys 2 - Tidvis kul popkornaction
- Pearl Harbor - Hollywoodgalskap med Michael Bay bak spakene...
- Armageddon - Tøysete, tullete og gøy om dommedagen
- The Rock - Actionfilm i storform!
- Bad Boys - Midt på treet undeholdning i Bad Boys

Omtalespalte: Streaming