Anmeldelse av The Witcher - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2019

Action, Eventyr, Drama, Fantasi Spilletid: 60 minutter

The Witcher - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.12.2019]

Alt er satt til en middelalderverden i Europa der hekser, trollmenn, monstre og magi kan opptre som en del av hverdagen. Vi følger Geralt av Rivia. Han er en sterk og staut trollmann og monsterjeger som forsøker å finne sin plass i verden. Geralt finner sin skjebne knyttet til trollkvinnen Yennefer fra Vengerberg og den unge Prinsesse Cirilla. Han merker også at menneskene han treffer ofte er mer utspekulert enn beistene han jakter på...

Serien er presentert av Netflix og historien baserer seg på de populære bøkene til Andrzej Sapkowksi. Det er også laget en dataspillserie av materialet som har fått utrolig god kritikk og har vært blant de mest anerkjente spillene i spillhistorien med spillet Witcher 3 som har solgt mer enn 20 millioner eksemplarer.

Har ikke kjenskap til dataspillene, men dette er noe jeg hadde gledet meg til likevel etter å ha elsket Warlock-filmene i min ungdom. De er dog langt mer amatørmessig kvalitet enn det denne serien disker opp med, men har noen likheter med hovedrollefiguren med mer, men The Wicher er mye mer utbrodert og byr på mye solid eventyr i forhold.

Det er også litt dataspillfølelse over serien i måten den er laget på. Ved første titt på The Witcher, er dette en ganske kul og stilfull serie. Det visuelle inntrykket er absolutt på plass og serien har mange flotte lokasjoner og dataskapte bakgrunner som vi er veldig kjent med gjennom flere dataspill.

Eventyrpreget på serien er ganske kult, mørkt og stilig. Dette minner litt om Game of Thrones i det visuelle utrykket, men serien skiller seg også fra sukess-serien fra HBO på enkelte områder. Dette er nemlig litt mer romantisk preget og med mennesker som virker ganske selvopptatte og moralsk tvlisomme. Liker at monsterne ikke bare er slemme og har sine grunner for å oppføre seg som de gjør. Og du får et variert spekter av monstre i alt fra drager til mer skumle skapninger av diverse slag.

I starten av serien virker alt veldig kaotisk, men ting blir klarere underveis i sesongen der krimmysteriet begynner å komme prege deg mer. Witcheren er dyp i røsten og pen i utseende. Henry Cavill passer godt inn og er i filmen strake motsetningen til hans mest kjente alterego i superhelten Supermann. Det gjør at han nesten har en magisk og mørk sjarme over oss som gutter synes er kul og jentene smelter av den driftige, eksotiske, mystiske og 'gode' badboyen.

Det er dog en hårfin balanse i hvordan hovedrollefiguren fremstår som for monoton, uten karakter eller bare gjennomført kul. Det er nok der mange enten omfavner rollefiguren eller avfeier ham som simpel underholdning for nærmest de samme grunnene. Tittellåten er også bra fengende, kul, middelaldersk og lett nynneverdig. Og den gir serien det rette inntrykket og piffer opp den mørke stemningen.

Serien er også mørkere og dystrere enn eksempelvis Ringenes Herre, men også mer rett frem i utførelsen av historien. Det er også mye action servert underveis i The Witcher. Det positive med serien er at slåsskampene ser utrolig kule ut og overgår til og med kampene i Game of Thrones. Noen ganger er det litt for lang tid med episoder over en time i spilletid, men for det rette publikummet er dette nok kul kost.

Serien er muligens laget for de spesielt interesserte, og det gjør den til litt av en joker i TV-serielandskapet. Serien er i alle fall laget for den mer voksne garde og det merkes at Netflix mener alvor med serien. Men tidvis bruker serien for lang tid på å bygge opp rundt handlingen og alt det spennende som skal skje, men serien er meget bra laget og vil nok tilfredsstille fansen langt på vei likevel.

Historien er også veldig rett frem og har hentet inspirasjon fra fortellertradisjoner fra de tradisjonelle eventyrenes verden. Dette er en kul detalj som får serien til å flyte fint. Personlig likte jeg det The Witcher gav meg, selv om tidvis serien kan føles litt langdryg, men det pleier jeg forøvrig alltid å synes med TV-serier, så da er det kanskje ikke noe minus?

Jeg er i det snille hjørnet og ruller en forsiktig femmer på terningen for en gjennomført serie som er bra underholdende og proft visuelt laget i et segment der vi ikke akkurat er overfalt av gode serier og filmer.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Paste Magazine
  • Comicbook.com
  • Gamereactor.no
  • A4fri.dk
  • New York Magazine (Vulture)
  • Kulturbloggen.com
  • Onyanserat.se