Anmeldelse av The Goldfinch, amerikansk film fra 2019

Drama Spilletid: 149 minutter

Hadde passet bedre som miniserie

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 29.12.2019]

The Goldfinch er regissert av John Crowley og er basert på boka av Donna Tartt. Filmen handler om Theo (Oakes Fegley, Ansel Elgort) som mister moren sin i et terroristangrep. Anmeldelsen er uten spoilers.

Jeg har ikke lest boka, så mine kritikker er kun basert på filmen.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Etter å ha sett trailerne for filmen gledet jeg meg veldig, men da jeg så filmen fikk dårlige tilbakemeldinger, senket jeg forventningene mine litt. Jeg prøvde likevel å holde et åpent sinn. Jeg kan forstå hvorfor noen ble skuffet, men personlig synes jeg ikke filmen fortjener all den negative responsen.

Første halvdel av filmen er kjempebra. Alt og alle introduseres blir jeg interessert i. Filmen tar frem mange interessante ideer og temaer, og jeg ble veldig imponert. Den andre halvdelen var ikke så bra. Der blir mange av temaene lagt bort, og mye blir ikke tatt opp igjen. Når filmen introduserer et spennende tema, og bare legger det bort uten å yte mye nok ut av det, er det irriterende. Da sitter du igjen med en slutt som ikke er mye verdt.

For en mer tilfredsstillende slutt ville jeg nok kuttet noen av temaene. På en annen side er alle disse temaene og ideene viktige for historien. Da burde filmen vært lengere for å gjøre mer ut av dem. Kanskje den til og med hadde egnet seg til å bli en miniserie. Da tror jeg det skulle vært mulig å fullføre alt på en fullendt måte.

Det er en del ting som er konsist bra igjennom hele filmen, og det er at skuespillet er veldig bra. Spesielt Oaks Fegley som spiller unge Theo. Ansel Elgort som spiller voksne Theo, er ikke fullt så bra. Han ble litt bare litt for livløs.

Det er mange som ikke liker Finn Wolfhard sin russiske aksent. Jeg er dog ikke ekspert, men jeg synes den hørtes helt fin ut. Nicole Kidman er også god i filmen. Skuespillet er nemlig jevnt over generelt bra, i en film som føles vakker å se på.

Jeg liker veldig godt Theo. Han var interessant nesten hele tiden, men der det rakner litt er på slutten. Det ble fokusert for lite på det som gjorde karakteren interessant, og for mye på noe som ikke virker like relevant. Det resulterte i en dårlig avslutting på karakteren, men helt frem til da likte jeg han godt.

Det er flere deler av manusskriving. En av de delene er karakterer. Jeg synes mange av rollefigurene er veldig gode. En annen del av manusskriving er handlingen. Jeg ser en silhuett av en kul handling, men mange av temaene som blir lagt frem ytes ikke nok rettferdighet. Jeg tror det er derfor filmen har fått mange negative tilbakemeldinger. Spesielt fra de som har lest boka. Siden det er flere gode ideer og interessante temaer, er det å anta at boka konkluderte dem mer ordentlig. Da kan jeg skjønne at det er skuffende å se en film som ikke gjør det. Også som filmanmelder er det frustrerende, og etter å ha sett filmen, ønsker jeg virkelig å lese boka for å komme mer i dybden på alt.

Alt i alt er dette veldig midt på treet. Jeg synes dog ikke den er så dårlig som mange sier. Det er en del bra, og jeg ser potensialet til et fantastisk drama. Jeg liker mange av ideene og temane som filmen starter opp særdeles godt, men dessverre blir få av dem fullført ordentlig. Mye blir bare hengende i løse lufta. Konklusjonen til Theo virker derfor ganske frustrerende. Til tross for det, er Theo en interessant karakter frem til da. Skuespillerne og mange av rollefigurene er også veldig gode, noe som gjør filmen alt i alt bra severdig.

- Brooklyn - Et tidsbilde hvor absolutt alt funker!
- Intermission - Svart komedie og romantisk drama av den voldsomme sorten

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• The List
  • Daily Mail (UK)
  • Scotsman
  • Adelaide Review
  • Daily Telegraph (Australia)
  • Independent (UK)
  • Times (UK)