Anmeldelse av De fire musketerer (The Four Musketeers), spansk film fra 1974

Action, Eventyr, Komedie, Romantikk Spilletid: 108 minutter

Musketerene fekter seg gjennom et nytt oppdrag

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.01.2020]

Under den anglo-franske krigen fra 1627–29, som undertrykket de protestantiske opprørerne i La Rochelle, beordrer kardinal Richelieu greve de Rochefort om å kidnappe Constance Bonancieux. Den onde Milady de Winter, som vil hevne seg på d'Artagnan, forfører ham. Imidlertid oppdager han snart hennes sanne natur, og også at hun en gang var gift med hans medmusketer Athos, som visstnok hadde drept henne etter å ha oppdaget at hun var en golddigger. Det er duket for nok et actiondrama når de fire museterer blander seg inn i kampene og forsøker å styre unna vreden til Milady de Winter...

Filmen begynner med en oppsummering av forrige film. Og straks etter det får du en actionstappet begynnelse. Du merker med andre ord at dette var en storfilm. Regien er ved Richard Lester, som er samme mann som lagde første film, samt to av Supermannoppfølgerne fra tidlig på 1980-tallet. Liker hva regissør Lester har klart å gjøre med denne oppfølgeren. Han har laget en film med de samme rollefigurene og en film som samtidig har en dugenes historie med et nytt eventyr med mye action og ingredienser som gjør filmen underholdende.

Alt er flott fotografert med mye bruk av forskjellige kameravinkler, nærbilder og oversiktsbilder. Kostymene er fremdeles gode i denne oppfølgeren. Det samme kan sies om lokasjoner og scenografi, som hele veien er med på å heve inntrykket av filmen. Du får også en kul fargebruk i bildet som gjør at du får en rik og estetisk grei forestilling. Det fungerer som krydder for produksjonen sammen med den artige handlingen.

Humoren er enkel men velfungerende. Det blir mye slapstick og lignende. Handlingen flyter også svært lett og våre musketervenner kommer inn og ut av problemer lettere enn en lommetyv på en god dag på en stappet markedsplass. Musketerene er akrobatiske karer som utfører mange stunts for å komme seg inn og ut av farer. De er kvikke med sverdet, men tåler også hopp fra store høyder uten å være redd for å skade seg. Noen ganger kan det bli litt for mye av det gode, men så lenge ting taes med et stort smil er dette fornøyelig underholdning.

I forhold til første film, klarer denne oppfølgeren å videreføre den lette stemningen fra første film og klarer å følge opp med ny action og moro av god årgang. Du får mye nervepirrende spenning som da det yngste medlemmet av musketerene slåss med en ung kvinne med en dødelig syrekniv. Digger de mange stuntene med de spektakulære hjelpemidlene for å skape variasjon i det som skjer i filmen på actionsiden. Her får du alt fra høye stylter, fall gjennom isen, store slag og annet som gjør at filmen skiller seg ut. I tillegg til de fire staute musketerene får du presentert en rekke flotte kvinner som også er et viktig innslag i filmen og er med på å føre handling og romantikk videre i forestillingen.

Likte denne filmen ganske godt. Den er gjennomført godt laget med enda større og dristigere stunt enn i første film, og mye action, spennende handling og alt fremstår som et fornøyelig stykke underholdning. Det er mange detaljer i filmen og jeg synes denne oppfølgeren er vel så kul å se som den første filmen. Jeg har jo sett den første filmen en del ganger i forskjellige variasjoner i remakes og så videre, så derfor var det enda gøyere å få en film jeg ikke visste hva som ville skje. Det gjør oppfølgeren til en kul film det er lett å omfavne og den gir deg mye underholdning for pengene. Om du likte første film, er oppølgeren helt i samme gate og ikke noe dårligere enn sin forgjenger. Det gjør at jeg gir filmen nok en sterk firer på terningen og er en ganske kul actionfilm som fremdeles har litt å fare med.

- De Tre Musketerer - Småplatt musketereventyr
- The Three Musketeers - Popcornfilm alla 1973 om sverdsvingende musketerer på oppdrag

- Superman 3 - Supermann endrer personlighet
- Superman 2 - Supermann møter likemenn

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Filmcritic.com
  • Laramie Movie Scope
  • About.com
  • Worcester Telegram & Gazette
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Susangranger.com

Spania, Panama

Este Films, Film Trust S.A.