Anmeldelse av Breakdown, amerikansk film fra 1997

Action, Thriller Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

Herlig 1990-tallsthriller...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.12.2019]

Jeff og Amy Taylor reiser fra Mass til San Diego i USA. Men litt utenfor allfarvei begynner deres nye bil begynner å streike og de må stoppe. En lastebilsjåfør stopper og assisterer dem. Kona Amy sitter på til en diner for å ringe etter hjelp. Men da Jeff får liv i bilen igjen, er sjokket stort da kona uteblir og lastebilsjåføren nekter enhver kjennskap til å ha truffet dem før. Med sin kone kidnappet, må Jeff selv ta opp kampen for å redde stumpene av sin familie før det er for sent...

Dette er en film som hadde gått meg hus forbi da den kom og jeg hadde heller ikke hørt om den i ettertid, og det er jammen meg litt synd, fordi filmen er en utrolig vellykket og tett thriller som har alt du ser etter i en film fra denne sjangeren. Filmen er kanskje ikke helt klassikermateriale, men du verden for en spennende og intens film som gjør ting nærmest perfekt ut i fra manuset. Liker ogs den gode porsjonen action som filmen også byr på. Den er kanskje noe typisk 1990-talls, men det gir meg godfølelsen likevel. Synes også regien til Jonathan Mostow er meget vellykket i hans beste film til nå i karrieren.

Konseptet er kanskje ikke helt upløyd mark og jeg har sett noe lignende før, men hvordan dette er gjennomført tiltrekker seg hele min oppmerksomhet likevel. Liker hvordan filmen bygger seg opp fra nærmest heltrygt til skikkelig i spennende og problematisk thrillerland, slik jeg elsker at en god thriller skal få meg til å føle. Det er også noen tvister i filmen, men selv om noen av dem avsløres lettere i dag enn, da filmen kom, så er dette en film som gir deg noen overraskelser likevel og er bra underholdende fra start til mål.

Visuelt sett er ikke filmen storveis, men den har noe bra og trygt ved seg hele veien i filmskapingen. Klippingen og fotoføringen i filmen er ganske lekkert og thrillerklassisk lagt opp. Liker hvordan kameraføringen tidvis ligger i en avsidesliggende posisjon og med det indikerer snikelementer i filmen. Kurt Russel er som vanlig et bra anker i front og geleider oss trygt gjennom hele filmen. Han gir deg den rette svungen over filmen og er en bra troverdig ‘hverdagshelt’ i filmen.

Filmen overrasket meg stort som et skudd fra siden som traff blinken imponerende godt. Med andre ord er dette en liten glemt sølvskatt av en film som imponerte meg stort med alt den byr seg frem med. Filmen danner et godt bilde av hvordan film var og oppførte seg på 1990-tallet, og det er litt nostalgi i filmen i så måte. Jeg vil vil virkelig anbefale filmen varmt til alle thrillerelskere. Det er også en del action i filmen, som sper på underholdningen. Da gjelder det bare å se om du kan få tak i ‘Breakdown’, som jeg så på VHS hos en kamerat. Filmen er i alle fall meget bra og verdt å oppleve.

- Surrogates - Blir aldri helt den filmen man håper på
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger