Anmeldelse av A perfect getaway, amerikansk film fra 2009

Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 98 minutter

Thriller med tvist i ferieparadis...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.12.2019]

Vi følger et nygift par, Cliff og Cydney, som er på bryllupsreise på Hawaii. Men da et par blir funnet myrdet blir ferien endret. Det antaes at gjerningsmennene befinner seg på samme øy som Cliff og Cydney. Det får de to til å konstant se etter mordere over skulderen sin. Og det mangler ikke på mistenkelige personer rundt seg. Det er alt fra noen tvilsomme haikere, og noen med kunnskaper om krig og slakting. Og det er flere enn Cliff og Cydney som leiter etter mordere rundt seg. Med andre slår idyllen i ferieparadiset en del sprekker...

Alt begynner lyst og lystig, men rundt 17 minutter inn i filmen begynner ting å dra seg mer til og stemningen mørkner litt mer til. Liker hvordan filmen er bygget opp, uten at dette blir riktig mesterlig, selv om filmen er okei bygget opp som en thriller. Du får en film med masser av mistanke i alle retninger. Det er derfor ikke så lett å si helt hvem kjeltringene er. Det er også en snodig form for humor i filmen, som ikke helt passer inn til alle tider.

Filmen er regissert og skrevet av David Twohy, som er mest kjent for Riddick-filmene med Vin Diesel, men alt i alt synes jeg ‘A perfect getaway’ er minst i samme kvalitet som Riddick-filmene. ‘A perfect getaway’ er okei filmet, men ikke noen sikker filmteknisk vidunder. Filmen tar plass i et idyllisk ferieparadislandskap. Noe av naturfotoet er dirkete nydelig i filmen med de heftige fjellformasjonene, den nydelige skogen som omkranser øyriket og det grønnblå havet med bølger som konstant skvulper inn over Hawaii. Skuespillet er dog ikke særlig stødig i filmen, men Milla Jovovich og Steve Zahn fungerer helt ok i filmen.

Dette er et mordmysterium som fungerer bra. Du får en thriller med en tvist som er litt søkt, men likevel ikke er veldig vanskelig å tippe før det skjer. Det er også noen direkte tåpelige detaljer i filmen som ikke morderne burde avsløre seg på, selv om dette skaper et øyeblikk på film, uten å avsløre helt hva detaljen gjelder. Og derfra og ut blir filmen både spennende og mister mye luft i ballongen samtidig. Heldigvis er det noe action igjen i siste del av filmen og det redder noe av inntrykket. Du lurer jo også litt på hvordan dette vil ende og det skaper et driv til å få med deg enden på visen.

Filmen er okei underholdende, men den blir aldri så smart som jeg hadde håpet på på forhånd. Men filmen gir deg en del fornøyelse å se. Synes kanskje filmen har mer å gå på når det gjelder stemningen. Den er nemlig litt for lett og uproblematisk. Synes heller ikke filmen har så mye å fare med reint filmteknisk, og særlig ikke utover det at den er filmet i naturskjønne omgivelser i et ferieparadis. Og tvisten i filmen er noe du enten elsker eller hater. Derfor blir dette litt av en jokerfilm. Men uansett så får du en del hint om det som kommer til å skje og det gøye med filmen er å prøve å holde kontroll på det som blir sagt og det som skjer, slik at man kan gjette på hva som egentlig foregår. Filmen kunne også vært mer spennende og rundt midtveis mister filmen også litt moment. Fra dit og ut filmen blir filmen en helt annen enn du først tror.

Terningkast: 4-

- Riddick - Machoharryfilmen er fremdeles i live