Anmeldelse av Avlyttingen (The Conversation), amerikansk film fra 1974

Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 16 år

En spesielt gjennomført film om avlytting

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.01.2020]

Vi følger Harry Caul som jobber som en paranoid overvåkningsekspert. Men da han skal overvåke en utro kone og hennes elsker i et rutineoppdrag, blir han selv offer for spanere med det samme utstyret som han selv bruker. Og når Harry kommer med sine resultater til ektemannen av overvåkningen av kona, begynner Harry plutselig å innse at han er i besittelse av bevis på langt alvorligere ting enn utenomekteskapelige affærer...

Jeg er stor fan av mange av Francis Ford Coppolas filmer, og ‘The Conversation’ var en film jeg faktisk ikke hadde hørt om før min makker i podcasten hadde den med på sin topp 10-liste. Og ‘The Conversation’ viser seg som en film som skiller seg ut i mengden. Dette er en meget spesiell film som tar seg svært god tid til å fange stemninger og bygge opp rundt handlingen og rollefigurene i filmen, og da særlig Gene Hackmans fantastisk spilte rollefigur.

Hele veien står den proffe avlytteren Harry Caul i sentrum for handlingen. Han ofrer alt for jobben sin og bygger til og med sitt eget avlytningsutstyr. Rollefiguren er veldig gjennomført utformet der han forsøker å unngå alt som kan føre tilbake til ham som person. Han har ikke telefon og kjæresten hans vet ikke en gang hvor han bor. Han unnviker nesten alt på personlig plan og har ikke venner en gang.

Filmen heter jo ‘The Conversation’ som hentyder på en samtale som Harry motvillig blir besatt av å komme til bunns i. Og når han kommer tettere på samtalen, involveres Harry i et farlig spill der han selv som privatperson blir blottlagt og Harry beveger seg inn i det ukomfortable som representerer alt han har kjempet for å unngå. Filmen tar opp hvor langt det er moralsk forsvarlig å gå for å spionere på andre. Liker at Coppola hele veien har klart å legge sympatien på avlytterens side. Det er en genistrek som skaper mye dynamikk i filmen.

Coppola har selv både manus og regi, men dette er langt i fra noen ordinær film. Før du ser filmen må du være klar over at dette er en eldre film som har en gammel, litt småtreg og behagelig rytme. Det skjer heller ikke mye i begynnelsen av filmen og manuset er ikke allverdens, men filmen føles solid likevel. Mye på grunn av et flott fotoarbeidet, klippingen og skuespillet som er utsøkt vare. Så får det heller være at Hackman ikke ser ut til å kunne spille saksofon på ekte i filmen.

Filmen er bygget opp som en gammeldags thriller med en særdeles kul åpningssekvens. Der får du avslørt hva filmen dreier seg om og litt av hva du har i vente gjennom filmen. I sekvensen får du presentert et torg i San Francisco sett ovenifra. Og overgangen fra jazzorkesteret til lyden fra åvervåkningsutstyret som høres i det kameraet zoomes inn mot menneskemengden, for så å sentreres inn mot en mann og en dame som går i utkanten av mengden. Det er snakk om forvrengte stemmer som hovedpersonen forsøker å tyde ved hjelp av sitt overvåkningsutstyr. Og filmen er god på å fange selve overvåkningen og det som foregår rundt det.

Filmen er bygget på et veldig enkelt plott, men filmen viser seg underveis som mer kompleks i måten den går inn i hovedpersonens psyke. Liker også at vi ikke får forklart alt til en hver tid, hva som egentlig foregår. Slutten er også rom for litt tolkninger om hva som egentlig har foregått. Det gjør at filmen føles smartere og dette fungerer på grunn av en dyktig filmskapers stø regihånd og en stor skuespiller som gjør en fantastisk innsats i filmen og får dette til å skinne og bli veldig interessant som filmprosjekt. Filmen har masse detaljer i seg og gjør nok at den passer å se flere ganger for å få med seg alt som foregår mellom linjene. Med andre ord er ‘The Conversation’ en film som jeg tenker tilbake på som mer og mer gjennomført og den vokser på deg også etter at du har sett den.

- Regnmakeren - Davids kamp mot Goliat i rettssystemet
- Jack - Robin Williams herlige tolkning av gutten med vokseproblemer
- Dracula - Interessant Draculaframstilling med det visuelle på plass
- Gudfaren 3 - En grei avrunding på mafiaeposet om Gudfaren
- Rumble Fish - Visuelt sterk og særegen ungdomsfilm
- Apokalypse Nå! - En reiseskildring gjennom krigens terror
- Gudfaren 2 - Mot toppen i mafiaens første tid i USA
- Gudfaren - Fantastisk mafiaunderholdning!

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker

• Avlyttingen

Paramount Pictures, American Zoetrope Productions, The Coppola Company, The Directors Company