Anmeldelse av Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 142 minutter

Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Teaser 12.04.2019

Siste kapittel i Skywalker-sagaen overrasker

[Skrevet av: Elise, Dato: 19.12.2019]

Det siste kapittelet i Skywalker-sagaen er kommet, og igjen er det J.J Abrams som er regissøren. I «The rise of Skywalker» fortsetter kampen om makten og frihet i galaksen, og skrapsamleren Rey sitt oppdrag om å finne ut hvem hun egentlig er.

«The rise of Skywalker» var en utrolig visuelt vakker og interessant film, men når det kommer til selve innholdet var det noen ting som skurret. Filmen var til tider litt rotete og kaotisk. Det så ut til at alle karakterene hadde sine problemer å løse, istedet for å kjempe for en og samme ting, slik de egentlig satt ut for å gjøre. Vi fikk svar på en del spørsmål, men det oppsto også nye spørsmål som ser ut til å forbli ubesvarte. Hvorfor var Poe så sint og furtete gjennom store deler av filmen? Vi får vite litt om hans tidligere historie, men bare deler. Finn hadde noen viktige ting å si til Rey, men så langt kom han altså ikke på de 142 minuttene. Noen ting ble også gjort uten at vi fikk en forklaring på det, og virket nesten som det var gjort for å drive filmen videre, det handlet ikke lenger om å være overbevisende.

Karakteren Rose har blitt satt til siden med lite tid på skjermen, noe man forsto kom til å skje tidlig i filmen. Det kan kanskje ha noe med at det var Rian Johnson som innførte Rose i "The last Jedi", og at Abrams har hatt andre planer for "The rise of Skywalker", men jeg tenker at det kunne ha blitt løst på en bedre måte. Dominic Monaghan sin karakter var så å si totalt unødvendig. Han slang bare noen kommentarer her og der. Jeg tenker at dette egentlig burde ha vært Rose, da hadde hun i hvertfall vært litt mer med, og det ville gitt mer mening med en karakter vi allerede har møtt.

Det at det var så mye som skjedde, og at det var en del plot twists ble det til tider vanskelig å komme til bunns i hva som akkurat hadde skjedd før det skjedde noe like uventet igjen. Det var virkelig en spennende og interessant film, men det ble noen ganger litt mye på en gang, og det gikk noen ganger litt for fort.

Men det var også mye bra. Filmen skuffer virkelig ikke på musikk fronten! John Williams har atter en gang skapt et nydelig soundtrack som kommenterte mye i filmen ved bruk av temaer, og bidro godt med å binde hele filmen sammen. Dette ble også gjort ved at replikker fra tidligere filmer ble brukt, og at tidligere karakterer kom tilbake. Det var også godt spilt av skuespillerne, og Daisy Ridley skuffer ikke som den konfliktfylte, men allikevel målbevisste Rey.

Noe som var utrolig flott var at når det var på sitt mørkeste, så virket det som alt håp var ute- eller omvendt, nå som alt er så flott så kan det ikke gå galt, men vi ble alltid motbevist, i hvertfall til en viss grad. Med andre ord: «you win some, you lose some»

Det som også skjer når vi stadig overraskes på denne måten er at man til slutt ikke vet om det som skjer er virkelig, eller om det vil bli revet i stykker om noen minutter. Virkelig gutten som ropte ulv stemning. Selvfølgelig er det artig at denne filmen var så å si alt annet enn det jeg forventet, men det kan bli litt for mye av det gode.

Selv om ikke alt ga helt mening og ikke var overbevisende hele tiden, så var filmen veldig sterk de gangene den var overbeisende. Man følte virkelig med karakterene. Det var spenning og frykt på høye nivåer.

Når rulleteksten satt i gang hadde jeg ikke annet å si enn: hva skjedde egentlig nå? Jeg klarte ikke bestemme meg om det jeg akkurat hadde sett var helt fantastisk, eller en smule forferdelig. Nå som jeg har tenkt og reflektert har jeg forstått at det var, (til tross for noen litt snåle valg) en bra film som er fullpakket med action, en rekke uventede hendelser, og ikke minst rørende scener. Alt i alt var dette for det meste en fin og tilfredsstillende slutt!

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Star Trek Into Darkness - Lekkert og lekende, dystert og mørkt
- Super 8 - 'E.T.' anno 2011
- Star Trek - GØY!
- Mission - Impossible 3 - Frisk oppfølger

19.12.2019 sier HaukAnd: Kommentar på Elise sin omtale 'Siste kapittel i Skywalker-sagaen overrasker ': det som er spennende er hva som vil skje videre, disney sier at det skal komme nye filmer som ikke har noe med skywalker-familien og gjøre.

- Acionfilm - Les flere.
- Sci-fi - Les flere.