Anmeldelse av Spider-Man: Into The Spider-Verse, amerikansk film fra 2018

Animasjon, Action, Komedie, Eventyr Spilletid: 117 minutter

Spider-Man på sitt beste!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 17.12.2019]

Nå som vi har fått se tre versjoner av Spider-Man på det store lerretet, skulle man tro at toppen var nådd når det gjaldt filmer om den høyt elskede superhelten. Det var helt til Sony lagde en animasjonsfilm som ikke bare ble godt mottatt av alle, men som jaggu stakk av med Oscar for beste animasjonsfilm.

Miles Morales (Shameik Moore) er en helt vanlig gutt som lever et helt vanlig liv i en helt vanlig verden. I hvert fall virker det sånn. For når Miles blir bitt av en edderkopp og våkner opp med superkrefter så er han blitt Spider-Man. Når han så møter på en avdanket og utslitt mann som også har de samme kreftene, viser det seg at det eksisterer flere dimensjoner hvor hver dimensjon har sin utgave av Spider-Man. Men hvorfor samles alle i Miles Morales sin verden?

Så var vi tilbake til superhelter igjen. Ja, jeg elsker filmatiseringer av superhelter på det store lerretet. Sånn er det bare. Men jeg befinner meg nok blant mindretallet når jeg synes at Andrew Garfield var en perfekt Spider-Man, at Tom Holland nå er i ferd med overgå ham, og at Tobey Maguire var god for sin tid, men at han nå må befinne seg i å være utenfor pallplass. Ja, for Miles Morales (stemmelagt av Shameik Moore) har allerede klart å snike seg inn på tredjeplass for min del.

«Spider-Man: Into the Spider-Verse» er en fantastisk kruttønne av en fargesprakende fest når det gjelder filmatiseringer av superheltfilmer. Den har en lekenhet og en evne til å engasjere på en måte jeg aldri hadde turt å drømme om. Med folk som Phil Lord som forfatter av manus så skjønner man fort at det kan være lurt å holde seg fast, for dette kommer til å gå unna. Og det gjør det også. Det er ikke ett sekund som virker å være med «bare for å være med». Hvert eneste sekund, hver eneste ramme og hver eneste lille bit av dialogen sitter der for at det sørger for en helhetlig fantastisk filmopplevelse.

Mange filmelskere liker å krangle seg imellom om hvilken Spider-Man som er den beste, og hvilken av filmene som er den beste. Jeg hadde min oppfatning av live-action filmene, men når vi nå har fått servert en film med så mange fantastiske paralleller til det jeg faktisk har lest i tegneserieformatet, så må jeg revurdere alt jeg har tenkt frem til nå. Ikke bare er Shameik Moores versjon av Spider-Man i form av Miles Morales en helt fantastisk rollefigur, men filmen har null dødpunkter og klarer likevel å lirke inn litt hverdagsmagi som blir behandlet med silkehansker. Det er så mye kjærlighet til både Marvel og Spider-Man plassert i denne filmen at jeg ikke kan huske å bli bergtatt på denne måten av en superheltfilm før. Det finnes selvfølgelig filmer jeg setter høyt, høyt opp på min personlige liste, men det at filmen klarer å servere et såpass bredt publikum og likevel ikke kutte ned på underholdningen. Det er rett og slett bemerkelsesverdig.

«Spider-Man: Into the Spider-Verse» er en uunngåelig herlig superheltfilm som leverer akkurat det den skal. Humor, hjerte, en god historie, action, underholdning, drama og med et tilsnitt som oser superhelttegneserie. Det er så bra som det er mulig å få det!

- Spider-Man: Far from Home - Unge Spider-Man sjarmerer igjen!
- Spider-Man: Homecoming - Sjarmerende og morsom Spider Man-reboot
- The Amazing Spider-Man 2 - Sterkere oppfølger om Peter Parker
- The Amazing Spider-Man - Overraskende gledelig ny begynnelse
- Spider-Man 3 - Helt grei, men litt for langdryg
- Spider-Man 2 - Enda litt bedre enn sin forgjenger
- Spider-Man - Stødig superheltunderholdning

- En mesterlig animasjon av oppfinnsom fortellerglede!

31.12.2019 sier HaukAnd: Kommentar på Torstein Ryen-Pettersen sin omtale 'Spider-Man på sitt beste!': jeg synes den var liitt for lys og lystig,  toby mcguire, andrew garfield og spiderman-spillet må være mine favoritt spidermen.
19.12.2019 sier HaukAnd: Kommentar på Torstein Ryen-Pettersen sin omtale 'Spider-Man på sitt beste!':

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray