Anmeldelse av Crazy Rich Asians, amerikansk film fra 2018

Komedie, Romantikk Spilletid: 120 minutter

Rom-com på asiatisk vis

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 17.12.2019]

Den romantiske komedien «Crazy Rich Asians» sopet med seg både nesten 10 ganger innspillinssum i kinoinntekter og to nominasjoner til Golden Globe Awards, men den falt ikke helt i smak likevel. Hvorfor denne ble så populær er for meg ganske så uforståelig, selv om den vinner litt på sjarm og snedighet.

Rachel (Constance Wu) har falt pladask for Nick (Henry Golding) og lever ut forelskelsesdagene uten bekymringer, men så vil Nick at de drar på ferie til hjemlandet hans, Singapore, hvor han vil introdusere henne for familien sin. Det eneste problemet er at Nick ikke har nevn at han egentlig er skikkelig, skikkelig, SKIKKELIG rik. Og familien hans, med moren Eleanor (Michelle Yeoh) i fronten, ikke ønsker hvem som helst velkomne…

Selv om romantiske komedier ikke er min favorittsjanger vet jeg at sjangeren innehar flere fantastiske filmer som jeg har sett opptil flere ganger. Men for å være ærlig så tror jeg denne sjangeren er sidestilt med actionfilmer som de sjangerne som har flest svake filmer. Om man skal lykkes så trenger man derfor å kvittere ut et par elementer som er kritiske for at filmen skal fungere, og jeg synes ikke at «Crazy Rich Asians» kan si å oppnå alt man trenger. At det er en søt romanse i bunnen kan jeg skrive under på, men komikk, en interessant historie og et godt drama er de andre tre kriteriene som filmen ikke innfrir på.

«Crazy Rich Asians» er en særdeles middelmådig romantisk komedie som ikke klarer å nå inn på en måte slik at jeg virkelig heier på rollefigurene som står i sentrum, og jeg synes ikke den evner å dra inn nok drama til at jeg klarer å engasjere meg i hvordan kjærligheten blir satt på prøve. Jeg synes for så vidt at skuespillerne Constance Wu og Henry Golding klarer seg greit i hovedrollene, men det finnes ikke én skuespiller rundt dem som gjør at de får noe hjelp. Det er så mye ræl og søppel rundt dem at de blir nødt til å klare seg helt på egenhånd – noe som viser seg å bli veldig vanskelig i to timer.

Filmen tar opp en klassisk problemstilling ved å gi oss klasseskiller og fordommer servert i en fin innpakning, men det føles ikke ekte. Det føles konstruert og falsk når vi får se innsiden av verdenen de asiatiske rikingene lever i. Jeg skjønner at man skrur det til når det skal lages film i Hollywood, men jeg synes dessverre at det ikke fungerer til sin hensikt. Jeg faller helt ut av filmen og sliter med å relatere til problemstillinger og reisen til rollefiguren til Constance Wu. Humoren i alt dette surret er fraværende og det hjelper ikke engang at Ken Jeong prøver å bidra med sitt vesen. Det blir omtrent som å kaste Jack Black inn i «The Notebook» og håpe på at komikken skal flyte gjennom hele filmen.

«Crazy Rich Asians» er for meg nok en romantisk komedie i mengden. Den sliter med å skille seg ut på andre måter enn at filmen føles helasiatisk ut og at den forsøker å sy inn en historie med det nevnte klasseskillet og fordommene rundt dette. Den er søt og fin på sitt beste, men den forsvinner lett i mengden.

- Now You See Me 2 - Illusjonistene er tilbake og på jakt etter datachipen

- En særs vellykket "asiatisk" romcom!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray