Anmeldelse av X-Men: Dark Phoenix (Dark Phoenix), amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 12 år

X-Men: Dark Phoenix - Trailer 26.09.2018

Visuelt forbløffende, men svak historie

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 16.12.2019]

X-Men-filmene har preget kinolerretet helt siden Bryan Singer introduserte oss for mutant-superheltene med «X-Men» helt tilbake i 2000. Siden den tid har vi fått servert spin-offs og en slags reboot hvor vi ha gått tilbake i tid før hendelsene i filmen fra 2000, og det hele nådde et episk klimaks i «X-Men: Days of Future Past». Forrige film, «X-Men: Apocalypse» var en liten skuffelse, mens publikum og fans har filleristet den avsluttende filmen i sagaen, «X-Men: Dark Phoenix». Er den virkelig så dårlig?

Mutantene til Professor X (James McAvoy) aner fred og ingen fare når de må ut i verdensrommet for å hindre en trussel mot verden. Ute i verdensrommet står alles liv i fare, men Jean Grey (Sophie Turner) tar støyten for laget (og verden) uten å få en eneste skramme. Vel nede på jorden begynner merkelige ting å skje, og kreftene til Jean Grey når uante høyder i det hun må kjempe en indre kamp mellom det gode og det onde.

Universet vi har fått servert gjennom et tosifret antall X-Men relaterte filmer de 19 siste årene, er noe jeg har satt stor pris på. Som en trofast og stor fan av superheltfilmer og tegneserier, har jeg kunnet boltre meg i filmer om mutantene på hver sin side av loven i flere fantastiske filmer. Det store høydepunktet kom gjennom actionfesten som het «X-Men: Days of Future Past» som var like mye en mindfuck som den var et grandiost visuelt actionbrak uten like. Jeg har egentlig aldri kjedet meg i selskap med Marvels superhelter, men noe føles ganske feil i den avsluttende sagaen om X-Men.

Jeg tror ikke det er Sophie Turner sin feil at ting går i feil retning med «X-Men: Dark Phoenix». Hun gjør en brukbar innsats som Jean Grey, på lik linje med Famke Janssens versjon i den «gamle» trilogien. Hun har derimot ikke så mye å jobbe med og vi befinner oss i en X-Men-film som mangler den gode historien og det gode drivet til å dra filmen helt i mål. Joda, actionsekvensene fungerer, men det er alt som blir fylt inn i filmen imellom de fete scenene som ikke interesserer meg. For første gang så føler jeg på likegyldighet når det gjelder skjebnen til superheltene, og hun som befinner seg midt i sentrum for begivenhetene er en person jeg føler jeg aldri kommer innpå. Det skader filmens misjon om å vise kampen til Jean Grey mot å holde tilbake til det onde, og dermed bryr jeg meg ikke om hvordan det går med henne eller noen av de andre hun har rundt seg. Jeg blir bare ikke engasjert nok.

Simon Kinberg, mannen bak både manus og regi, er en mann som ikke alltid treffer blink. Han har skrevet manuset til den fantastiske «X-Men: Days of Future Past», samt underholdende filmer som «Sherlock Holmes» og «Jumper», men han har også noen forferdelige filmer festet til sin kappe. «xXx: State of the Union», «This Means War» og rebooten «Fantastic Four” fra 2015 er filmer som ikke akkurat topper listene til filmelskere. Jeg så en viss underholdningsverdi i sistnevnte selv om den aldri var i nærheten av å nå sitt potensial, men de to første filmene er ren søppel. At han med denne filmen forsøker seg på regien i sin langfilmdebut er litt vel uheldig, og han viser at han ikke takler å gjøre gull ut av sin egen gråstein. Han feiler, som sagt, ikke når det gjelder de spenstige actionscenene, men alt annet ser ut til å glippe mellom hendene hans.

Det er litt kjedelig at en såpass godt etablert filmfranchise avsluttes på denne måten. Det er litt som om da den opprinnelige trilogien ble avsluttet med en skuffende film kalt «X-Men: The Last Stand» som føltes som et antiklimaks etter en god oppbygging. Godt etablerte karakterer, gode skuespillere og et spennende univers er ikke nok. Dette ble en skuffende filmopplevelse – som riktignok ser og høres helt fantastisk ut på 4K UHD. Utgivelsen er dermed ikke noe minus i seg selv, og er et must om du elsker filmserien og filmsjangeren, men sjeldent er en film såpass underlegen det tekniske på utgivelsen som den er her. «X-Men: Dark Phoenix» ender opp med topp score for den tekniske biten og lav score for selve filmen.

- X-Men: Apocalypse - Et tilbakeskritt for mutantene
- X-Men: Days of Future Past - Heidundrende mutantfest!
- X-Men: First Class - Stilfull X-Men full av energi
- X-Men - The Last Stand - Grei underholdning
- X-Men 2 - Langt på vei vellykket
- X-Men - Leverer spenstig mutantunderholdning

- Vitalt engasjerende og emosjonell!

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• X-Men: Dark Phoenix