Anmeldelse av The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot, amerikansk film fra 2018

Eventyr, Drama, Krig, Sci-Fi Spilletid: 98 minutter

Macho, macho man!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 11.12.2019]

Sånn rent estetisk så er det vel få som virker mer macho enn Sam Elliott. Barten, fremtoningen og stemmen er alle blitt ikoniske blant filmelskere, og når han i tillegg har fått hovedrollen i en film hvor han, som krigsveteran, begir seg etter både Hitler og Bigfoot, er det ikke vanskelig å se at Sam Elliott (på papiret) er et godt valg for å kle på seg denne rollen. Bare syng med: «Macho, macho man!»

Historien som offentligheten aldri fikk vite noe av, er at aksjonene mot å drepe Hitler under 2.verdenskrig var vellykket. I hvert fall den ene aksjonen hvor den egentlige Hitler (han hadde selvfølgelig flere lookalikes) ble drept av en tysktalende amerikaner ved navn Calvin Barr (spilt av både Sam Elliott og Aidan Turner). Nå er Calvin blitt en gammel mann, men ferdighetene hans er fortsatt høyt ønsket når myndighetene kontakter ham med en ny oppgave. Selveste Bigfoot er ekte og bærer på et virus som ødelegger dyrelivet rundt ham…

Jeg skjønner at tittelen og premisset i filmen virker en smule absurd. Jeg tenkte akkurat det samme da jeg først hørte om filmen, og med slik absurditet bør man virkelig treffe riktig for å fungere. Sam Elliott gjør en formidabel innsats i rollen som den lavmælte Calvin på hans eldre dager, mens jeg synes at også Aidan Turner portretterer en yngre versjon av Calvin på trygt vis. Forskjellene mellom den gamle og den unge versjonen er absolutt til stede og man ser hvordan ting i fortiden har preget ham gjennom Elliotts eminente spill. Det er de små detaljene som gjør at Sam Elliott får det til å fungere med sin rollefigur og reisen han får gjennom filmen.

Kjedelig nok så synes jeg regien er langt under gjennomsnittet. Hadde denne historien vært i hendene på en annen regissør, så føler jeg at filmen ville fått mer tyngde og at den faktisk hadde blitt god. Filmen blir derimot ikke god når regissøren gjør merksnodige ting med kameraet som får meg til å tenke at dette definitivt er laget av en amatør. Robert D.Krzykowski er langfilm-debutant med denne filmen og det virker som om han ikke er trygg nok på det han gjør. At han har valgt å kle opp Bigfoot på en måte som minner om Planet of the Apes-filmene fra 70-tallet er også rart. Her kunne de spilt bedre opp på myten som spinner rundt Bigfoot og fått det til å virke som noe annet enn en full mann på karneval. Det ser bare ikke bra ut…

«The Man Who Killed Hitler and then The Bigfoot» er en variert filmopplevelse som på én side fungerer som en reflekterende film hvor en gammel mann med mye historie lever sine siste dager, og på den andre siden er det en wanna-be badass-olding som skal sparke rumpe og være så macho som han bare kan være. Et tullete premiss blir nesten til en søt og varm film, men så ødelegges den av siste akt hvor den blir impregnert av b-film på verst tenkelige måte. Sam Elliotts prestasjon er likevel såpass interessant og god at jeg havner på terningkast tre. Er du Elliott-fantast, er det bare å rydde plass i kalenderen til å se halvannen time med barte-Sam i fri utfoldelse. MEN jeg advarer om rotete og dårlig regi som til tider overskygger prestasjonen til de fleste rollefigurer som har dialog i sekken.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray