Anmeldelse av Daddy's Home 2, amerikansk film fra 2017

Komedie Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 6 år

Jo flere pappaer jo mere julesøl...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.12.2019]

Vi skal tilbake til familien til stefaren Brad. Han lever nå i harmoni med den biologiske faren, Dusty, som til stadighet kommer på besøk. Men da yngstedatteren forteller hvor trist det er å ha to julefeiringer, blir det forandringer i pappaparadiset. Da blir det istedet en stor feiring på hytta med begge fedrene og bestefedrene til pappaene blir også med. Det blir en julefeiring hele familien sent vil glemme...

Jeg var ikke overhappy over den første Daddy’s Home-filmen og var derfor litt lunken til oppfølgeren, men med svært lave forventninger, så synes jeg faktisk andre omgang var greit humreverdig til tider. Synes humoren traff bra på sitt beste og hadde en del øyeblikk jeg føler filmen fikk mye ut av både cast og materialet bak. Det er jo ikke det beste manuset i filmen da, det merker du raskt, men filmen har bra med vitser og synes andre omgang hadde nok å fare med og er omtrent som første film i kvalitet. Den badboy- versus goodguyhumoren er her kjørt til det fulle og det er kanskje noe av det morsomste med hele filmen.

Liker veldig godt castet i oppfølgeren. I front har vi Will Ferrell og Mark Wahlberg som repriser sine roller fra første film. De gjør også nok ut av seg her, spesielt får Ferrell vist hva han er god for på komediebiten, og han gjør mange middels gode scener mye morsommere enn de hadde blitt med en mer medioker skuespiller. Synes dog ikke at Wahlberg er så morsom, men han er et okei sidekick. Men i de mer voksne rollene som fedrene til fedrene, så føler jeg castingbyrået har gjort en solid innsats. Der får vi ingen ringere enn Mel Gibson og John Lithgow. Vi snakker Mad Max og Trinitykiller i samme film. Synes de begge gjør en super innsats og får filmen til å bli mye morsommere enn uten dem.

Filmen er ikke overjulete, men du får den rette julestemningen til tider. Dette foregår jo i julen og du får en god del julestemning over det hele. Det gjør at filmen passer bra i adventstiden, selv om det ikke er et must for å se denne filmen. Det blir også litt Griswold Vacation-stemning over det hele til tider. Særlig med den okei morsomme julelys versus snøfreser-scenen i filmen. Og så får vi en julekrybbescene, jul på kinoen, jul på hytta og det som må være verdens dyreste juletre i et personlig hjem. Med andre ord er det variert hva filmen byr på av juleøyeblikk. Det er også bra med snø og koselig stemning i sterk kontrast til det frekke og rå imaget til noen av rollefigurene.

Så tatt i betraktning at dette er en oppfølger av en allerede ganske døll film, så er dette jammen meg ikke ille. Og det finnes langt verre komedier og julefilmer enn dette. Jeg ble som sagt litt positivt overrasket og en del av de jeg så filmen sammen med lo godt på en del steder. Humoren er litt variabelt på hvor godt den treffer. Den er alt i fra god, litt flau og til litt for enkle poenger. Men i det store og det hele er det grei skuring. Så om du likte første film, er dette et 'must' å få med deg. Og om du er litt over gjennomsnittet glad i komedier, så er filmen kanskje akkurat det du trenger i vinterkulden for å varme opp deler av lattermusklene.

[ I skrivende stund er filmen tilgjengelig på Netflix ]

- Daddy's Home - Konkurransen om å vinne familien

- Instant Family - Pet og Ellie adopterer tre barn og ønsker å bli en ‘familie’
- Daddy's Home - Konkurransen om å vinne familien
- Horrible Bosses 2 - Ikke helt horribel, men...

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Daddy's Home 2