Anmeldelse av Juleprinsen: Den Kongelige Babyen (A Christmas Prince: The Royal Baby), amerikansk film fra 2019

Romantikk Spilletid: 84 minutter

Juleprinsen 3

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.12.2019]

Som tittelen antyder så skal kongen og dronningen i Aldovia ha barn. De gleder seg stort til det sammen med alle innbyggerne i det lille kongeriket. Men det er skjær i sjøen. Traktaten som skal underskrives hver jul er borte og da sier sagnet at en forbannelse vil ramme kongefamilien. Det skaper litt frykt i leiren og det startes å lete etter den viktige traktaten som viser seg å være viktigere enn først antatt...

Netflix er i oppfølgerland når de slipper Juleprinsen 3. Det er gått et år siden sist vi besøkte kongedømmet i Aldovia. Nå er vi kommet til tredje film, som er blitt en merkevare for Netflix, til tross for at filmene ikke akkurat er stort å skryte av filmteknisk eller manusmessig. Det pleier alltid å være en del problemer i Aldovia og denne gangen er det også ugler i mosen når viktige pergamenter forsvinner. Humoren er lun, men føles ikke direkte vellykket. Til det er dette alt for tafatt.

Oppskriften er den samme i tredje film som i de to første. Det vil si at du får en romantisk julefilm med enkelte lettere komiske innslag. Rollefigurene er de gode gamle, selv om undertegnede ikke har noen favoritter blant rollebesetningen i Juleprinsenfilmene. Til det er dette alt for gjennomsnitlig, likevel liker jeg å se videre på seriefilmer uansett hvor dårlig de er, i tvangsevrosens sanne navn. Men Juleprinsen er dog ikke det dårligste du kan bruke tiden din på. Den første filmen har tendenser til litt sjarme og humor, så gjenstår det å se om tredje film følger opp.

Julestemningen er okei i filmen. Du får snekledde omgivelser og mye julepynt, men det hele er litt for royalt og fisefint til tider. Det ødelegger noe av sjarmen og filmen er ikke så julete som julete som jeg skulle ønske. Juleprinsen, kongen som han er blitt, er ikke så veldig kjekk og hans utkårede er ikke en skjønnhet av rang heller. Så sier du kanskje at det ikke er så ille og at de føles mer naturlig da, men dette er film, og da forventer man ofte mer enn ‘hverdagen’ kan stille opp med.

Filmen er dog sikkert mest ymtet på kvinner, men det får da være grenser på hva de skal oppleve. Kvinner fortjener bedre enn dette. Mange steder i filmen blir jeg direkte flau på filmskapernes vegne. Filmen nærmest snorker seg avgårde i et meget lavt tempo med et manus som ikke har mye nytt å spille på og føles mer som et nødmanus enn et skikkelig forsøk på et script. Ellers er filmen også meget rett frem og du blir ikke særlig utfordret underveis. Til det er dette alt for grunt, og du lurer heller ikke på om ting vil løse seg til slutt.

Filmen har et lite mysterium, men det virker litt for platt og traust til at vi skal virkelig bry oss om det. Hvem er det egentlig som står bak tyveriet av traktaten som skal skrives under hvert år, og hva vil det egentlig si for oss og dem om den er borte? Og, selv om ting blir mer skrudd til underveis, så blir dette aldri noe i nærheten av Agatha Christie-kvalitet. Filmen forsøker seg også på noen minutter med spenning i kjelleren, men det mest spennende med filmen er likevel bare å se om barnet blir en gutt eller en jente.

Om du likte de to første filmene, er dette sikkert grei skuring, om ikke styr unna. Det fordi filmen er den svakeste i rekken til nå og har lite eller ingenting å spille på manusmessig. Skulle virkelig ønske filmskaperne hadde tatt filmen mer seriøst, så dette kunne blitt en grei tredje omgang. Jeg føler meg nødt til å trekke opp to øyne på terningen fra hatten, men til gjengjeld er de sterke og lysende, fordi Juleprinsen 3 er ikke det verste du kan se på, langt i fra, bare undertegnede har begynt å gå litt lei den manglende oppfinnsomheten og dårlige unnskyldning for å lage nok en Juleprinsfilm, selv om prinsen for lengst er blitt konge.

- Juleprinsen: Et Kongelig bryllup - Andre omgang med Juleprinsen på Netflix
- Juleprinsen - Kjærlighet i luften og kamp om tronen i et lite kongehus

- Juleprinsen: Et Kongelig bryllup - Andre omgang med Juleprinsen på Netflix

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Juleprinsen: Den Kongelige Babyen