Anmeldelse av Us, amerikansk film fra 2019

Grøsser, Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Garantert uhygge!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 02.12.2019]

Jordan Peele er komikeren som gjorde det uventede og lagde en grøsser («Get Out») som var original, men likevel uhyre aktuell med sine satire-stikk mot sosialrealismen og fordommene vi finner den dag i dag. Han viderefører mye av dette til sin seneste grøsser, «Us», som er fabelaktig god på å bygge uhyggelig stemning i samtlige minutter den varer. Peele overrasker altså igjen!

Adelaide (Lupita Nyong’o) drar med familien sin (og barndomstraumene sine) til et hus ved vannet for å koble av. Vel fremme kommer mørket ned som et teppe over huset de har leid når de oppdager en familie som står i oppkjørselen og stirrer på dem. Uten forvarsel blir familien i huset angrepet og med det følger spørsmålene: Hva vil egentlig menneskene på utsiden? Hvem er de? Og vil de overleve natten…?

At komikeren Jordan Peele nå har gitt oss to fullblodsgrøssere er noe få så komme. At de begge er meget gode filmer som strekker grenser og gir oss originale historier man føler sniker seg inn under huden på et særedeles uhyggelig vis, er bare et bevis på hvor talentfull Peele faktisk er. At komikere prøver seg i litt andre terreng er for så vidt ikke noe nytt, men at det fungerer så vanvittig bra som dette er akkurat ikke hverdagskost. Og det er kanskje slikt som må til for å gjøre noe unikt og originalt innen grøssersjangeren? Uansett hva som har gjort at det fungerer er ikke så viktig, men at det er friskt er det ingen tvil om. Sjangeren har vært slitt ut til det ekstreme og vi som setter stor pris på grøssere har skreket etter endringer/stemmer/visjonærer som skulle forsøke å gjøre noe nytt, og jaggu har vi endelig fått svar på all skrikingen vår. Jordan Peele er et vaskeekte levende bevis på at det finnes håp.

Uten at jeg skal helt av skaftet (om jeg da ikke har gjort det allerede) og genierklære Jordan Peele, så skal jeg nok si at «Get Out» var et par hakk bedre enn «Us». Der hvor «Get Out» stadig rykket oss nærmere sannheten og grusomheten som lå til grunnen og hvor vi stadig fikk flere hint om hva som faktisk skjedde rundt hovedkarakteren, er «Us» litt mer rett på sak når man først starter. Den er skarpere når det gjelder den visuelle grusomheten, men drar litt lengre på selve oppbyggingen. Vi skjønner at noe er i gjerde, men vi vet ikke helt hva før det inntreffer litt ut i filmen. I dette partiet synes jeg samspillet mellom familiemedlemmene ikke alltid treffer like godt, og de sliter egentlig litt med å vise samhørighet og kjemi gjennom hele filmen. Filmens varighet på knappe to timer føles egentlig ut som godt over to timer, så den har litt problemer med dynamikken på enkelte steder som gjør at filmen føles litt tung ut.

Men når de negative punktene nå ligger på bordet, kan jeg fint si at disse tingene blir til en viss grad overskygget av hvor godt det individuelle skuespillet er. Hvor for seg synes jeg at skuespillerne leverer herlige rolleprestasjoner og bevarer den skumle tonen innpakket i mørk komikk på en slik måte at det avvæpner de mest sjokkerende scenene slik at det ikke virker helt psykopatisk. Det er nok her mye av fortiden til Jordan Peele som komiker spiller inn, og det er her hvor han viser sitt talent. Evnen til å balansere det voldelige med scener som får meg til å le eller tenke, er en særegenhet jeg håper at han tar med seg til sine neste prosjekter. Peele har virkelig banet vei for en (tilnærmet) sjangerrevolusjon og viser stødighet som få andre kan vise til.

«Us» er en treffsikker sjangermiks av grøsser, thriller og mørk komedie som viderefører tonen fra «Get Out» på en fin måte. Den er ikke like god, men den har såpass mange sterke sider at jeg trygt anbefaler den til alle som liker et friskt pust på grøssersjangerfronten.

- Get Out - Smart, creepy og svært særegen skrekk!

- En godtepose av en smart skrekksatire!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

• Us
  • Dagens Nyheter
  • Nöjesguiden
  • Agderposten
  • Skont Productions (Youtube)
  • Filmfenix.se
  • Kulturbloggen.com
  • SR P4
  • Toppraffel.se
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Filmtopp.se

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»